სამართალი
საზოგადოება
Faceამბები
მსოფლიო
მოზაიკა
კულტურა/შოუბიზნესი
სამხედრო
სპორტი
კონფლიქტები
როგორ გახდა მაია ბურჭულაძე დეტექტივების ავტორი
როგორ გახდა მაია ბურჭულაძე დეტექტივების ავტორი

მაია ბურ­ჭუ­ლა­ძე - ამ გვარ-სა­ხე­ლის მწე­რა­ლი წლე­ბის წინ სა­ზო­გა­დო­ე­ბამ ერთ-ერთი ჟურ­ნა­ლის ფურ­ცლე­ბი­დან გა­იც­ნო. დიახ, მისი ნა­მუ­შევ­რე­ბი ყო­ველკ­ვი­რე­ულ გა­მო­ცე­მა­ში იბეჭ­დე­ბო­და. მკი­თხვე­ლი თა­ვი­დან­ვე დიდი ინ­ტე­რე­სით ეც­ნო­ბო­და ამ ავ­ტო­რის დე­ტექ­ტი­ვებს. თავ­და­პირ­ვე­ლად არა­ვინ იცო­და, რომ "მაია ბურ­ჭუ­ლა­ძე" ფსევ­დო­ნი­მი იყო და მის მიღ­მა ლე­ი­ლა ხო­მე­რი­კი "იმა­ლე­ბო­და"...

ქალ­ბა­ტონ ლე­ი­ლა-მა­ი­ას გა­სულ კვი­რას შინ ვეწ­ვიე და შე­ვე­ცა­დე, მისი პი­როვ­ნე­ბა ახ­ლოს გა­მეც­ნო. საქ­მე ის გახ­ლავთ, რომ უახ­ლო­ეს პე­რი­ოდ­ში მაია ბურ­ჭუ­ლა­ძის პო­პუ­ლა­რუ­ლი წიგ­ნე­ბი სე­რი­ი­დან "ია­თამ­ზე მდი­ვა­ნი - თვით­მარ­ქვია დე­ტექ­ტი­ვი" - ჟურ­ნალ "რე­ი­ტინგთან" ერ­თად გა­მო­ვა. ასე რომ, თორ­მეტ დე­ტექ­ტი­ურ რო­მანს მკი­თხვე­ლი ყო­ველ ორ­შა­ბათს მი­ი­ღებს.

- ვინც ჯერ კი­დევ არ იც­ნობს თქვენს პერ­სო­ნაჟს, თვით­მარ­ქვია დე­ტექ­ტივს - ია­თამ­ზე მდი­ვანს, მათ რას ეტყვით?

- მო­დის ზა­ფხუ­ლი, მკი­თხველს უნდა დას­ვე­ნე­ბა, რე­ლაქ­სა­ცია, რა­ღა­ცის ერთი ამო­სუნ­თქვით წა­კი­თხვა... გე­ტყვით იმა­საც, რომ ზა­ფხუ­ლის პე­რი­ოდ­ში დე­ტექ­ტი­ვებ­ზე გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი მო­თხოვ­ნი­ლე­ბაა. ჰოდა, მკი­თხველს აღ­ნიშ­ნულ ნა­მუ­შე­ვარ­თან ერ­თად, სა­სი­ა­მოვ­ნო დას­ვე­ნე­ბა ელის, რო­მე­ლიც, ამა­ვე დროს, მშვე­ნი­ე­რი ან­ტი­დეპ­რე­სან­ტიც გახ­ლავთ. ჩემი წიგ­ნე­ბის კი­თხვა მზე­სუმ­ზი­რის კვნე­ტას ჰგავს. მად­ლო­ბა მად­ლი­ერ მკი­თხვე­ლებს იმის­თვის, რომ ჩემი ნა­მუ­შევ­რე­ბი მოს­წონთ! ამას მათი წე­რი­ლე­ბი­დან ვი­გებ, რომ­ლებ­საც მუდ­მი­ვად მიგ­ზავ­ნი­ან. უცხო­ე­თი­დან თით­ქმის ყო­ველ­დღე მწე­რენ. მთხო­ვენ, - იქ­ნებ გა­მოგ­ვიგ­ზავ­ნოთ თქვე­ნი დე­ტექ­ტი­ვე­ბიო. მეც ვუგ­ზავ­ნი. ეს პრო­ცე­სი ჩემ­თვი­საც სა­სი­ა­მოვ­ნოა... რაც შე­ე­ხე­ბა თა­ვად ია­თამ­ზეს, ხა­ლი­სი­ა­ნი პერ­სო­ნა­ჟია. ეს ნა­მუ­შე­ვა­რი გარ­კვე­ულ­წი­ლად, იუ­მო­რის სტილ­შიც არის და­წე­რი­ლი. სა­ში­ში დე­ტექ­ტი­ვი არ არის. სი­უ­ჟე­ტი აღ­საქ­მე­ლად ხა­ლი­სი­ა­ნია...

- რო­გორ - კა­ცის­კვლა, გვა­მი, სის­ხლი ამ დე­ტექ­ტივ­ში არ არის?

- ამის გა­რე­შე დე­ტექ­ტი­ვი არ არ­სე­ბობს. სხვაგ­ვა­რად დამ­ნა­შა­ვეც არ იქ­ნე­ბო­და. მაგ­რამ ის დამ­ნა­შა­ვეც მე­ცო­დე­ბა ხოლ­მე და რა­ღაც­ნა­ი­რად ვცდი­ლობ, ერ­თგვა­რი გა­მარ­თლე­ბა მო­ვუ­ძებ­ნო: მა­გა­ლი­თად, ვამ­ბობ, რომ მძი­მე ბავ­შვო­ბა ჰქონ­და, სით­ბო აკ­ლდა, - აბა, ბო­როტ­მოქ­მე­დად ხომ არ და­ი­ბა­დე­ბო­და-მეთ­ქი? უბ­რა­ლოდ, არ გა­უ­მარ­თლა...

- სა­ერ­თოდ, რო­გორ და­ი­წყეთ დე­ტექ­ტი­ვე­ბის წერა?

- ისე არ ყო­ფი­ლა, რომ ერთ მშვე­ნი­ერ დღეს ავ­დე­ქი და დე­ტექ­ტი­ვე­ბის წერა და­ვი­წყე. ამ ყვე­ლაფ­რის­კენ, რო­გორც ჩანს, ნელ-ნელა მივ­დი­ო­დი... ბავ­შვო­ბა­ში, რო­გორც კი წერა ვის­წავ­ლე და ხელ­ში კა­ლა­მი და­ვი­ჭი­რე, მახ­სოვს, ვი­გო­ნებ­დი ზღაპ­რებს და შემ­დეგ იმ სი­უ­ჟე­ტებს თა­ვად­ვე, რო­გორც კო­მიქ­სებს, ისე ვხა­ტავ­დი. ახ­ლაც თვალ­წინ მიდ­გას: 12-ფურ­ცლი­ა­ნი, მწვა­ნეყდი­ა­ნი რვე­უ­ლე­ბი, რომ­ლე­ბიც ჩემი ნა­მუ­შევ­რე­ბით იყო გავ­სე­ბუ­ლი. იმ ზღაპ­რე­ბის პერ­სო­ნა­ჟე­ბი იყ­ვნენ: პრინ­ცე­სე­ბი, პრინ­ცე­ბი, დრა­კო­ნე­ბი... მოგ­ვი­ა­ნე­ბით, ასე ვთქვათ, თი­ნე­ი­ჯე­რო­ბის პე­რი­ოდ­ში, ის დრა­კო­ნე­ბი რე­ა­ლურ­მა, ორ­ფე­ხა "დრა­კო­ნებ­მა" შეც­ვა­ლეს და შე­სა­ბა­მი­სად შე­იც­ვა­ლა ილუსტრა­ცი­ე­ბიც. იმ პე­რი­ოდ­ში უკვე აშ­კა­რად გან­ვიც­დი­დი ფრან­გუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რის (დი­უ­მას, გი დე მო­პა­სა­ნის, ბალ­ზა­კის) გავ­ლე­ნას. უმე­ტე­სად, სა­თავ­გა­და­სავ­ლო რო­მა­ნებს ვი­გო­ნებ­დი. ეს ყვე­ლა­ფე­რი გარ­კვე­ულ პე­რი­ო­დამ­დე გაგ­რძელ­და ანუ სკო­ლას რომ ვამ­თავ­რებ­დი, ამ გა­ტა­ცე­ბას თავი და­ვა­ნე­ბე და არც მი­ფიქ­რია, რომ ოდეს­მე რა­მეს დავ­წერ­დი, რა­საც ვერ ვი­ტყვი ხატ­ვა­ზე...

- მი­უ­ხე­და­ვად ამი­სა, რო­გორც შე­ვი­ტყვე, ტექ­ნი­კუ­რი უნი­ვერ­სი­ტე­ტი, წარ­სულ­ში "გე­პეი" და­გიმ­თავ­რე­ბი­ათ. პრო­ფე­სი­ით ინ­ჟი­ნე­რი ხართ...

- უნდა გი­თხრათ, რომ ადრე გავ­თხოვ­დი და ამან გარ­კვე­ულ­წი­ლად, სწავ­ლა­ში ხელი შე­მი­შა­ლა. ფეხ­მძი­მედ გახ­ლდით და მხო­ლოდ იმა­ზე ვფიქ­რობ­დი, რომ ბავ­შვი უნდა გა­მე­ჩი­ნა. მა­მა­ჩემს არ უნ­დო­და, რომ წელი ჩა­მეგ­დო და ყვე­ლა­ნა­ი­რად მეხ­მა­რე­ბო­და, თან მი­სა­ღე­ბი გა­მოც­დე­ბი ახ­ლოვ­დე­ბო­და და მი­თხრა, - მოდი, მა­თე­მა­ტი­კა­სა და ფი­ზი­კა­ში მე თვი­თონ მო­გამ­ზა­დებ და "გე­პე­ი­ში" ჩა­ა­ბა­რეო. მარ­თლაც, წარ­მა­ტე­ბით ჩა­ვა­ბა­რე მი­სა­ღე­ბი გა­მოც­დე­ბი ავ­ტო­მა­ტი­კის ფა­კულ­ტეტ­ზე. 23 ივ­ლისს ბავ­შვი გა­ვა­ჩი­ნე, ხოლო 3 აგ­ვის­ტოს გა­მოც­და­ზე გა­ვე­დი... კარ­გად ვსწავ­ლობ­დი და კარ­გა­დაც და­ვას­რუ­ლე ინ­სტი­ტუ­ტი, მაგ­რამ მე­ო­თხე კურ­სზე მივ­ხვდი, რომ ის პრო­ფე­სია, რო­მელ­საც ვე­უფ­ლე­ბო­დი, ჩემი საქ­მე არ იყო და პა­რა­ლე­ლუ­რად, ფერ­წე­რის ფა­კულ­ტეტ­ზე, უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში ჩა­ვა­ბა­რე. მერე ხატ­ვამ სე­რი­ო­ზუ­ლად ჩა­მით­რია. ვა­წყობ­დი გა­მო­ფე­ნებს, ვა­ბა­რებ­დი და ვყიდ­დი სა­კუ­თარ ნა­მუ­შევ­რებს. ამ საქ­მი­ა­ნო­ბით ინ­ტენ­სი­უ­რად ვი­ყა­ვი და­კა­ვე­ბუ­ლი. ეს ყვე­ლა­ფე­რი 37 წლამ­დე გაგ­რძელ­და, სა­ნამ წე­რას და­ვი­წყებ­დი...

- რა­ტომ "და­ი­მა­ლეთ" ანუ წერა ფსევ­დო­ნი­მით რა­ტომ გა­და­წყვი­ტეთ?

- ეს ალ­ბათ ჩემი გა­უ­ბე­და­ო­ბის, მო­რი­დე­ბის, გნე­ბავთ, კომ­პლექ­სის ბრა­ლი იყო. როცა ხელს ჰკი­დებ კა­ლამს, გარ­კვე­ულ­წილ უხერ­ხუ­ლო­ბას გრძნობ. ფსევ­დო­ნი­მით კი, თა­ვი­დან გა­ცი­ლე­ბით იოლი იყო წერა. არა­ვინ იცო­და, მაია ბურ­ჭუ­ლა­ძე რე­ა­ლუ­რად ვინ იყო. წარ­მო­იდ­გი­ნეთ, თა­ვი­დან ჟურ­ნა­ლის რე­დაქ­ტორ­მაც კი არ იცო­და, ვინ ვი­ყა­ვი, რად­გა­ნაც ჩემი მო­თხრო­ბე­ბი რე­დაქ­ცი­ა­ში ჩემ­მა დის­შვილ­მა მი­ი­ტა­ნა. მას რომ არ ეყო­ჩა­ღა, ალ­ბათ დღე­საც თა­რო­ზე იქ­ნე­ბო­და შე­მო­დე­ბუ­ლი... სა­ერ­თოდ რის­კი­ა­ნი ადა­მი­ა­ნი არ ვარ. ბავ­შვო­ბა­შიც მორ­ცხვი გახ­ლდით და მო­რი­დე­ბუ­ლო­ბა დი­დო­ბა­შიც გა­მომ­ყვა... მახ­სოვს, ერთხელ ბაღ­ში, ქო­თან­ში ჩა­დე­ბუ­ლი გამ­ხმა­რი ყვა­ვი­ლის და­ხატ­ვა დაგ­ვა­ვა­ლეს. ყვე­ლამ დავ­ხა­ტეთ. მერე ის ნა­მუ­შევ­რე­ბი კე­დელ­ზე გა­აკ­რეს. ჩემ­მა ნა­ხატ­მა მო­წო­ნე­ბა და­იმ­სა­ხუ­რა. შემ­დეგ იკი­თხეს: - ეს ნა­ხა­ტი ვი­სი­აო? ერთი ბიჭი წა­მოხ­ტა: - მე დავ­ხა­ტეო. - არა, მე-მეთ­ქი, - ამო­ვიკ­ნავ­ლე, მაგ­რამ ჩემი სი­მარ­თლის და­სა­ცა­ვად ვერ ვიბ­რძო­ლე. ერ­თა­დერ­თი, რაც მო­ვა­ხერ­ხე, ცრემ­ლე­ბი ჩავყლა­პე... ასე­თი რამ ცხოვ­რე­ბა­ში ხში­რად მომ­სვლია...

- არ გე­უ­ცხო­ე­ბო­დათ თქვე­ნი ფსევ­დო­ნი­მი?

- სა­ერ­თოდ, სა­ხელ­თან და­კავ­ში­რე­ბით ცოტა უც­ნა­უ­რი ამ­ბა­ვი მაქვს: დედა რუსი მყავს. რომ და­ვი­ბა­დე, მან ნატო და­მარ­ქვა, ორი­ვე ენა­ზე (ნატო, ნა­ტა­ლია, ნა­ტა­შა) კარ­გად ჟღერ­სო. მოკ­ლედ, და­ვი­ბა­დე ნა­ტა­შა ხო­მე­რი­კი. მერე მა­მი­და­ჩემ­მა, ნი­ნომ რა­ტომ­ღაც, ჩემს მშობ­ლებს სთხო­ვა, მე­ცით პა­ტი­ვი და ბავ­შვს ლე­ი­ლა და­არ­ქვი­თო... მოკ­ლედ, ნატო-ლე­ი­ლა სა­ბო­ლო­ოდ, მაია გავ­ხდი... ახლა კი მაია-ლე­ი­ლას მე­ძა­ხი­ან...

- ისე, მა­ინ­ცდა­მა­ინც მაია ბურ­ჭუ­ლა­ძე რა­ტომ და­ირ­ქვით?

- მაია ჩემი დის­შვი­ლის სა­ხე­ლია, გვა­რი კი ჩემი შვი­ლიშ­ვი­ლის გახ­ლავთ, უფრო სწო­რად - ჩემი ყო­ფი­ლი სი­ძის...

- მას მერე, რაც ყვე­ლამ გა­ი­გო, რომ ცნო­ბი­ლი მაია ბურ­ჭუ­ლა­ძე ლე­ი­ლა ხო­მე­რი­კი იყო, რა მოხ­და?

- თან­და­თან მო­მეხ­სნა და­ძა­ბუ­ლო­ბა... ბევ­რს ეს ამ­ბა­ვი გა­უკ­ვირ­და... მე ხან­გრძლი­ვი პე­რი­ო­დის მან­ძილ­ზე ვის­მენ­დი ჩემს ქე­ბა­საც და კრი­ტი­კა­საც. სხვა­თა შო­რის, ჯან­სა­ღად აღ­ვიქ­ვამ­დი ერ­თსაც და მე­ო­რე­საც და ამის­თვის ყო­ველ­თვის მზად ვარ.

- ბევ­რის­გან თქვენს ნა­მუ­შევ­რებ­ზე მსმე­ნია, - ეს ხომ მსუ­ბუ­ქი ჟან­რია? ასე ხომ მეც დავ­წერ­დიო!

- მეც მო­მის­მე­ნია ეს და არ ვე­თან­ხმე­ბი ამ მო­საზ­რე­ბას, რად­გა­ნაც მსუ­ბუ­ქი ჟან­რის ნა­მუ­შევ­რის და­წე­რა­საც ცოდ­ნა უნდა... თქვენ დე­ტექ­ტი­ურ ჟანრ­ზე მკი­თხეთ, რამ მოგ­ცათ ამის­თვის ბიძ­გიო და მინ­და, ასე­თი რამ გა­ვიხ­სე­ნო: სა­ნამ წე­რას და­ვი­წყებ­დი, ერთხელ მახ­სოვს, ვუ­ყუ­რებ­დი გა­და­ცე­მას: "რა? სად? რო­დის?" - ვო­რო­ში­ლოვს მიჰ­ყავ­და. მან გა­და­ცე­მა­ში რეკ­ლა­მა გა­უ­კე­თა მა­რი­ნი­ნას რო­მანს და თქვა, ეს ძი­ლის წინ წა­სა­კი­თხი მსუ­ბუ­ქი ლი­ტე­რა­ტუ­რა გახ­ლავ­თო. ვი­ფიქ­რე, ვო­რო­ში­ლო­ვი ჭკვი­ა­ნი კა­ცია და ცუდი წიგ­ნის რეკ­ლა­მას არ გა­ა­კე­თებ­და-მეთ­ქი. ჰოდა, ის რო­მა­ნი ვი­ყი­დე, წა­ვი­კი­თხე და იმის შემ­დეგ წერა ყო­ველ­გვა­რი გა­და­თეთ­რე­ბის გა­რე­შე და­ვი­წყე. მერე სა­კუ­თა­რი ნა­მუ­შე­ვა­რი თა­რო­ზე შე­მოვ­დე და და­ვი­წყე ფიქ­რი იმა­ზე, წა­მე­ღო თუ არა რე­დაქ­ცი­ა­ში. რო­გორც უკვე გი­თხა­რით, ჩემი მო­თხრო­ბე­ბი რე­დაქ­ცი­ა­ში ჩემ­მა დის­შვილ­მა მი­ი­ტა­ნა... პირ­ვე­ლი ათი მო­თხრო­ბა, შე­იძ­ლე­ბა ით­ქვას, რომ მო­თელ­ვა და რა­ღა­ცის­კენ სწრაფ­ვა გახ­ლდათ. სე­რი­უ­ლი დე­ტექ­ტი­ვე­ბი მოგ­ვი­ა­ნე­ბით და­ი­წყო...

- აღ­სა­ნიშ­ნა­ვია ისიც, რომ ჟურ­ნალ­ში, სა­დაც თქვე­ნი ნა­მუ­შევ­რე­ბი იბეჭ­დე­ბო­და, თქვენ­ვე უკე­თებ­დით ილუსტრა­ცი­ებს...

- კი, მე თვი­თონ ვხა­ტავ­დი. უც­ნა­უ­რი რამ არის, - ბავ­შვო­ბას და­ვუბ­რუნ­დი. ის, რაც ბავ­შვო­ბა­ში ჩემ­თვის კარ­გი გა­სარ­თო­ბი იყო, წლე­ბის შემ­დეგ საქ­მი­ა­ნო­ბად იქცა.

- წე­რის პრო­ცე­სი სი­ა­მოვ­ნე­ბას გა­ნი­ჭებთ?

- დრო­დად­რო... რო­დე­საც ყო­ველ­დღი­ურ რე­ჟიმ­ში გი­წევს წერა, მუ­ზას არ ელო­დე­ბი. კომ­პი­უ­ტერ­თან რომ ჯდე­ბი, უკვე ყვე­ლა­ფე­რი ჩვე­უ­ლებ­რი­ვი რუ­ტი­ნა ხდე­ბა - ხე­ლო­ბა, სამ­სა­ხუ­რი, სა­დაც თავს უნდა შე­უ­ძა­ხო, ქე­ჩო­ში მოჰ­კი­დო ხელი და უთხრა, - იმუ­შა­ვე! ასეთ შემ­თხვე­ვა­ში მე კი არ ვწერ, "ვა­ცხობ". დიახ, ერთ თვე­ში და­წე­რი­ლი დე­ტექ­ტი­ვი სწო­რე­დაც რომ "ცხვე­ბა"! ამის პა­რა­ლე­ლუ­რად, ბევ­რი რა­მის მოს­წრე­ბა მი­წევს: ოჯა­ხის მოვ­ლა, სახ­ლში პრო­დუქ­ტის მო­ტა­ნა...

- ვიცი, რომ რამ­დე­ნი­მე ტე­ლე­სე­რი­ა­ლის­თვის სცე­ნა­რიც გაქვთ შექ­მნი­ლი. რას გვე­ტყვით ამა­ზე?

- ტე­ლე­სე­რი­ა­ლის­თვის: "ყავა და ლუდი" რამ­დე­ნი­მე სე­რია ჩემი და­წე­რი­ლია. მერე მი­ვი­ღე შეკ­ვე­თა ტე­ლე­კომ­პა­ნია "იმე­დის­გან": უნდა გა­და­ღე­ბუ­ლი­ყო 20-სე­რი­ი­ა­ნი ფილ­მი და 20 სე­რი­ის სცე­ნა­რი დავ­წე­რე, მაგ­რამ 2007 წელს ტე­ლე­კომ­პა­ნია და­არ­ბი­ეს და ეს საქ­მეც ჩა­ი­შა­ლა. შემ­დეგ ტე­ლე­კომ­პა­ნია "პიკ­ზე" შე­მომ­თა­ვა­ზეს სე­რი­ა­ლის­თვის "დო­სიე პი­კა­დო­რი" სცე­ნა­რის წერა. მას­ში ორი უკ­რა­ი­ნე­ლი მსა­ხი­ო­ბი ქალი თა­მა­შობ­და, ჩვე­ნი მსა­ხი­ო­ბე­ბი­დან მთა­ვარ როლ­ში ზურა ყიფ­ში­ძე იყო. სულ 12 სე­რია გა­და­ი­ღეს და შემ­დეგ ტე­ლე­კომ­პა­ნია და­ი­ხუ­რა. პირ­ვე­ლი 5 სე­რია დათო ჯა­ნე­ლი­ძემ, და­ნარ­ჩე­ნი კი ოთარ შა­მა­თა­ვამ გა­და­ი­ღო... სამ­წუ­ხა­როა, რომ ეს ყვე­ლა­ფე­რი შე­წყდა. კვან­ძი უნდა გახ­სნი­ლი­ყო და მომ­დევ­ნო სე­რი­ე­ბი ჰა­ერ­ში გა­მო­ე­კი­და...

- ია­თამ­ზე მდი­ვა­ნის გარ­და, გყავთ ასე­ვე სე­რი­უ­ლი პერ­სო­ნა­ჟი - დი­მიტ­რი ძნე­ლა­ძე, ჟურ­ნა­ლის­ტი, რო­მელ­საც ტე­ლე­ვი­ზი­ა­ში კრი­მი­ნა­ლუ­რი ქრო­ნი­კა მიჰ­ყავს. ამ სე­რი­ას "დი­მიტ­რი ძნე­ლა­ძე კრი­მი­ნა­ლის­ტი­კის ლა­ბი­რინ­თებ­ში" ჰქვია... ამ ნა­მუ­შევ­რე­ბის შე­საქ­მნე­ლად გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი გა­რე­მო, სიმ­შვი­დე გჭირ­დე­ბათ?

- წერა ყვე­ლა­ზე ნა­ყო­ფი­ე­რად შუ­ა­დღი­სას შე­მიძ­ლია. ერთხანს გან­მარ­ტო­ე­ბის პე­რი­ო­დი მქონ­და, მაგ­რამ მომ­წყინ­და ეს ამ­ბა­ვი. წე­რის დროს მჭირ­დე­ბა და­ბალ ხმა­ზე ჩარ­თუ­ლი ტე­ლე­ვი­ზო­რი, ისიც "ნე­ი­შე­ნალ ჯე­ოგ­რა­ფიკ­ზე". ამას­თან, მო­კა­ლა­თე­ბუ­ლი ვარ სამ­ზა­რე­უ­ლო­ში, სა­დაც მი­დევს ჩემი ლეპ­ტო­პი. ხან­და­ხან ფან­ჯა­რა­საც გავ­ყუ­რებ, შე­იძ­ლე­ბა, რო­მე­ლი­ღაც მე­ზო­ბელს მოვკრა თვა­ლი, მა­გა­ლი­თად, ვი­ღა­ცამ სა­რე­ცხი გა­ფი­ნოს და ეს "კად­რი" სი­უ­ჟე­ტის­თვის გა­მო­მად­გეს. წე­რის პრო­ცეს­ში შე­იძ­ლე­ბა, პრო­დუქ­ტის მო­სა­ტა­ნად მა­ღა­ზი­ა­შიც გა­ვიქ­ცე, მერე, ვთქვათ, შვი­ლიშ­ვი­ლი მო­ვი­დეს და მი­თხრას, - მა­თე­მა­ტი­კას ჩა­გა­ბა­რებ, ბე­ბი­კო... ვწუ­წუ­ნებ, ვყვი­რი - ნუ მაც­დენთ!..

- რას გვე­ტყვით თქვენს ოჯახ­ზე?

- მყავს მე­უღ­ლე, ორი შვი­ლი, დედა და ორი შვი­ლიშ­ვი­ლი. ქა­ლიშ­ვი­ლი გა­თხო­ვი­ლია და თა­ვის ოჯახ­თან ერ­თად ცხოვ­რობს. რა თქმა უნდა, ხში­რად გვსტუმ­რო­ბენ. მყავს ვაჟი, რო­მე­ლიც და­სა­ო­ჯა­ხე­ბე­ლია... ერ­თა­დერ­თი, რა­ზეც ვწუხ­ვარ, ის არის, რომ მა­მა­ჩე­მი ვერ მო­ეს­წრო ჩემს წარ­მა­ტე­ბას. ალ­ბათ გა­უ­ხარ­დე­ბო­და.

- ვიცი, რომ მხატ­ვრო­ბას კვლა­ვაც არ ღა­ლა­ტობთ...

- კი, სწო­რედ დღეს დავ­ბრუნ­დი ბა­თუ­მი­დან, სა­დაც ოპე­რის თე­ატ­რში მო­წყო­ბილ სა­ერ­თა­შო­რი­სო გა­მო­ფე­ნა­ში ვმო­ნა­წი­ლე­ობ­დი. იქ ჩემი ნა­მუ­შევ­რე­ბი იყო გა­მო­ფე­ნი­ლი. ბა­თუ­მის მე­რი­ამ დაგვპა­ტი­ჟა. სა­ქარ­თვე­ლო­დან ოთხი მხატ­ვა­რი ვი­ყა­ვით... ძა­ლი­ან მინ­და, თო­ჯი­ნე­ბის გა­მო­ძერ­წვაც და­ვი­წყო. ოღონდ ამ საქ­მი­ა­ნო­ბას დრო სჭირ­დე­ბა, არ ვიცი, ამის­თვის რო­დის მო­ვიც­ლი, მაგ­რამ ძა­ლი­ან მინ­და, ამ საქ­მე­საც მოვ­კი­დო ხელი, მა­ინ­ტე­რე­სებს.

- წარ­მა­ტე­ბებს გი­სურ­ვებთ.

ლალი ფა­ცია

ჟურ­ნა­ლი "გზა"

(გა­მო­დის ხუთ­შა­ბა­თო­ბით)

ლალი
0

მიყვარს და მაკლია მაიას უსაყვარლესი პერსონაჟები...სადაა ახალი მოყხრობები. აღარ წერს???

 

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
ენტონი ფაუჩი მიმართვას ავრცელებს - "აიცერი, თუ არ ხარ აცრილი და მიიღე "ბუსტერ" დოზა, თუ უკვე აცრილი ხარ"

როგორ გახდა მაია ბურჭულაძე დეტექტივების ავტორი

როგორ გახდა მაია ბურჭულაძე დეტექტივების ავტორი

მაია ბურჭულაძე - ამ გვარ-სახელის მწერალი წლების წინ საზოგადოებამ ერთ-ერთი ჟურნალის ფურცლებიდან გაიცნო. დიახ, მისი ნამუშევრები ყოველკვირეულ გამოცემაში იბეჭდებოდა. მკითხველი თავიდანვე დიდი ინტერესით ეცნობოდა ამ ავტორის დეტექტივებს. თავდაპირველად არავინ იცოდა, რომ "მაია ბურჭულაძე" ფსევდონიმი იყო და მის მიღმა ლეილა ხომერიკი "იმალებოდა"...

ქალბატონ ლეილა-მაიას გასულ კვირას შინ ვეწვიე და შევეცადე, მისი პიროვნება ახლოს გამეცნო. საქმე ის გახლავთ, რომ უახლოეს პერიოდში მაია ბურჭულაძის პოპულარული წიგნები სერიიდან "იათამზე მდივანი - თვითმარქვია დეტექტივი" - ჟურნალ "რეიტინგთან" ერთად გამოვა. ასე რომ, თორმეტ დეტექტიურ რომანს მკითხველი ყოველ ორშაბათს მიიღებს.

- ვინც ჯერ კიდევ არ იცნობს თქვენს პერსონაჟს, თვითმარქვია დეტექტივს - იათამზე მდივანს, მათ რას ეტყვით?

- მოდის ზაფხული, მკითხველს უნდა დასვენება, რელაქსაცია, რაღაცის ერთი ამოსუნთქვით წაკითხვა... გეტყვით იმასაც, რომ ზაფხულის პერიოდში დეტექტივებზე განსაკუთრებული მოთხოვნილებაა. ჰოდა, მკითხველს აღნიშნულ ნამუშევართან ერთად, სასიამოვნო დასვენება ელის, რომელიც, ამავე დროს, მშვენიერი ანტიდეპრესანტიც გახლავთ. ჩემი წიგნების კითხვა მზესუმზირის კვნეტას ჰგავს. მადლობა მადლიერ მკითხველებს იმისთვის, რომ ჩემი ნამუშევრები მოსწონთ! ამას მათი წერილებიდან ვიგებ, რომლებსაც მუდმივად მიგზავნიან. უცხოეთიდან თითქმის ყოველდღე მწერენ. მთხოვენ, - იქნებ გამოგვიგზავნოთ თქვენი დეტექტივებიო. მეც ვუგზავნი. ეს პროცესი ჩემთვისაც სასიამოვნოა... რაც შეეხება თავად იათამზეს, ხალისიანი პერსონაჟია. ეს ნამუშევარი გარკვეულწილად, იუმორის სტილშიც არის დაწერილი. საშიში დეტექტივი არ არის. სიუჟეტი აღსაქმელად ხალისიანია...

- როგორ - კაცისკვლა, გვამი, სისხლი ამ დეტექტივში არ არის?

- ამის გარეშე დეტექტივი არ არსებობს. სხვაგვარად დამნაშავეც არ იქნებოდა. მაგრამ ის დამნაშავეც მეცოდება ხოლმე და რაღაცნაირად ვცდილობ, ერთგვარი გამართლება მოვუძებნო: მაგალითად, ვამბობ, რომ მძიმე ბავშვობა ჰქონდა, სითბო აკლდა, - აბა, ბოროტმოქმედად ხომ არ დაიბადებოდა-მეთქი? უბრალოდ, არ გაუმართლა...

- საერთოდ, როგორ დაიწყეთ დეტექტივების წერა?

- ისე არ ყოფილა, რომ ერთ მშვენიერ დღეს ავდექი და დეტექტივების წერა დავიწყე. ამ ყველაფრისკენ, როგორც ჩანს, ნელ-ნელა მივდიოდი... ბავშვობაში, როგორც კი წერა ვისწავლე და ხელში კალამი დავიჭირე, მახსოვს, ვიგონებდი ზღაპრებს და შემდეგ იმ სიუჟეტებს თავადვე, როგორც კომიქსებს, ისე ვხატავდი. ახლაც თვალწინ მიდგას: 12-ფურცლიანი, მწვანეყდიანი რვეულები, რომლებიც ჩემი ნამუშევრებით იყო გავსებული. იმ ზღაპრების პერსონაჟები იყვნენ: პრინცესები, პრინცები, დრაკონები... მოგვიანებით, ასე ვთქვათ, თინეიჯერობის პერიოდში, ის დრაკონები რეალურმა, ორფეხა "დრაკონებმა" შეცვალეს და შესაბამისად შეიცვალა ილუსტრაციებიც. იმ პერიოდში უკვე აშკარად განვიცდიდი ფრანგული ლიტერატურის (დიუმას, გი დე მოპასანის, ბალზაკის) გავლენას. უმეტესად, სათავგადასავლო რომანებს ვიგონებდი. ეს ყველაფერი გარკვეულ პერიოდამდე გაგრძელდა ანუ სკოლას რომ ვამთავრებდი, ამ გატაცებას თავი დავანებე და არც მიფიქრია, რომ ოდესმე რამეს დავწერდი, რასაც ვერ ვიტყვი ხატვაზე...

- მიუხედავად ამისა, როგორც შევიტყვე, ტექნიკური უნივერსიტეტი, წარსულში "გეპეი" დაგიმთავრებიათ. პროფესიით ინჟინერი ხართ...

- უნდა გითხრათ, რომ ადრე გავთხოვდი და ამან გარკვეულწილად, სწავლაში ხელი შემიშალა. ფეხმძიმედ გახლდით და მხოლოდ იმაზე ვფიქრობდი, რომ ბავშვი უნდა გამეჩინა. მამაჩემს არ უნდოდა, რომ წელი ჩამეგდო და ყველანაირად მეხმარებოდა, თან მისაღები გამოცდები ახლოვდებოდა და მითხრა, - მოდი, მათემატიკასა და ფიზიკაში მე თვითონ მოგამზადებ და "გეპეიში" ჩააბარეო. მართლაც, წარმატებით ჩავაბარე მისაღები გამოცდები ავტომატიკის ფაკულტეტზე. 23 ივლისს ბავშვი გავაჩინე, ხოლო 3 აგვისტოს გამოცდაზე გავედი... კარგად ვსწავლობდი და კარგადაც დავასრულე ინსტიტუტი, მაგრამ მეოთხე კურსზე მივხვდი, რომ ის პროფესია, რომელსაც ვეუფლებოდი, ჩემი საქმე არ იყო და პარალელურად, ფერწერის ფაკულტეტზე, უნივერსიტეტში ჩავაბარე. მერე ხატვამ სერიოზულად ჩამითრია. ვაწყობდი გამოფენებს, ვაბარებდი და ვყიდდი საკუთარ ნამუშევრებს. ამ საქმიანობით ინტენსიურად ვიყავი დაკავებული. ეს ყველაფერი 37 წლამდე გაგრძელდა, სანამ წერას დავიწყებდი...

- რატომ "დაიმალეთ" ანუ წერა ფსევდონიმით რატომ გადაწყვიტეთ?

- ეს ალბათ ჩემი გაუბედაობის, მორიდების, გნებავთ, კომპლექსის ბრალი იყო. როცა ხელს ჰკიდებ კალამს, გარკვეულწილ უხერხულობას გრძნობ. ფსევდონიმით კი, თავიდან გაცილებით იოლი იყო წერა. არავინ იცოდა, მაია ბურჭულაძე რეალურად ვინ იყო. წარმოიდგინეთ, თავიდან ჟურნალის რედაქტორმაც კი არ იცოდა, ვინ ვიყავი, რადგანაც ჩემი მოთხრობები რედაქციაში ჩემმა დისშვილმა მიიტანა. მას რომ არ ეყოჩაღა, ალბათ დღესაც თაროზე იქნებოდა შემოდებული... საერთოდ რისკიანი ადამიანი არ ვარ. ბავშვობაშიც მორცხვი გახლდით და მორიდებულობა დიდობაშიც გამომყვა... მახსოვს, ერთხელ ბაღში, ქოთანში ჩადებული გამხმარი ყვავილის დახატვა დაგვავალეს. ყველამ დავხატეთ. მერე ის ნამუშევრები კედელზე გააკრეს. ჩემმა ნახატმა მოწონება დაიმსახურა. შემდეგ იკითხეს: - ეს ნახატი ვისიაო? ერთი ბიჭი წამოხტა: - მე დავხატეო. - არა, მე-მეთქი, - ამოვიკნავლე, მაგრამ ჩემი სიმართლის დასაცავად ვერ ვიბრძოლე. ერთადერთი, რაც მოვახერხე, ცრემლები ჩავყლაპე... ასეთი რამ ცხოვრებაში ხშირად მომსვლია...

- არ გეუცხოებოდათ თქვენი ფსევდონიმი?

- საერთოდ, სახელთან დაკავშირებით ცოტა უცნაური ამბავი მაქვს: დედა რუსი მყავს. რომ დავიბადე, მან ნატო დამარქვა, ორივე ენაზე (ნატო, ნატალია, ნატაშა) კარგად ჟღერსო. მოკლედ, დავიბადე ნატაშა ხომერიკი. მერე მამიდაჩემმა, ნინომ რატომღაც, ჩემს მშობლებს სთხოვა, მეცით პატივი და ბავშვს ლეილა დაარქვითო... მოკლედ, ნატო-ლეილა საბოლოოდ, მაია გავხდი... ახლა კი მაია-ლეილას მეძახიან...

- ისე, მაინცდამაინც მაია ბურჭულაძე რატომ დაირქვით?

- მაია ჩემი დისშვილის სახელია, გვარი კი ჩემი შვილიშვილის გახლავთ, უფრო სწორად - ჩემი ყოფილი სიძის...

- მას მერე, რაც ყველამ გაიგო, რომ ცნობილი მაია ბურჭულაძე ლეილა ხომერიკი იყო, რა მოხდა?

- თანდათან მომეხსნა დაძაბულობა... ბევრს ეს ამბავი გაუკვირდა... მე ხანგრძლივი პერიოდის მანძილზე ვისმენდი ჩემს ქებასაც და კრიტიკასაც. სხვათა შორის, ჯანსაღად აღვიქვამდი ერთსაც და მეორესაც და ამისთვის ყოველთვის მზად ვარ.

- ბევრისგან თქვენს ნამუშევრებზე მსმენია, - ეს ხომ მსუბუქი ჟანრია? ასე ხომ მეც დავწერდიო!

- მეც მომისმენია ეს და არ ვეთანხმები ამ მოსაზრებას, რადგანაც მსუბუქი ჟანრის ნამუშევრის დაწერასაც ცოდნა უნდა... თქვენ დეტექტიურ ჟანრზე მკითხეთ, რამ მოგცათ ამისთვის ბიძგიო და მინდა, ასეთი რამ გავიხსენო: სანამ წერას დავიწყებდი, ერთხელ მახსოვს, ვუყურებდი გადაცემას: "რა? სად? როდის?" - ვოროშილოვს მიჰყავდა. მან გადაცემაში რეკლამა გაუკეთა მარინინას რომანს და თქვა, ეს ძილის წინ წასაკითხი მსუბუქი ლიტერატურა გახლავთო. ვიფიქრე, ვოროშილოვი ჭკვიანი კაცია და ცუდი წიგნის რეკლამას არ გააკეთებდა-მეთქი. ჰოდა, ის რომანი ვიყიდე, წავიკითხე და იმის შემდეგ წერა ყოველგვარი გადათეთრების გარეშე დავიწყე. მერე საკუთარი ნამუშევარი თაროზე შემოვდე და დავიწყე ფიქრი იმაზე, წამეღო თუ არა რედაქციაში. როგორც უკვე გითხარით, ჩემი მოთხრობები რედაქციაში ჩემმა დისშვილმა მიიტანა... პირველი ათი მოთხრობა, შეიძლება ითქვას, რომ მოთელვა და რაღაცისკენ სწრაფვა გახლდათ. სერიული დეტექტივები მოგვიანებით დაიწყო...

- აღსანიშნავია ისიც, რომ ჟურნალში, სადაც თქვენი ნამუშევრები იბეჭდებოდა, თქვენვე უკეთებდით ილუსტრაციებს...

- კი, მე თვითონ ვხატავდი. უცნაური რამ არის, - ბავშვობას დავუბრუნდი. ის, რაც ბავშვობაში ჩემთვის კარგი გასართობი იყო, წლების შემდეგ საქმიანობად იქცა.

- წერის პროცესი სიამოვნებას განიჭებთ?

- დროდადრო... როდესაც ყოველდღიურ რეჟიმში გიწევს წერა, მუზას არ ელოდები. კომპიუტერთან რომ ჯდები, უკვე ყველაფერი ჩვეულებრივი რუტინა ხდება - ხელობა, სამსახური, სადაც თავს უნდა შეუძახო, ქეჩოში მოჰკიდო ხელი და უთხრა, - იმუშავე! ასეთ შემთხვევაში მე კი არ ვწერ, "ვაცხობ". დიახ, ერთ თვეში დაწერილი დეტექტივი სწორედაც რომ "ცხვება"! ამის პარალელურად, ბევრი რამის მოსწრება მიწევს: ოჯახის მოვლა, სახლში პროდუქტის მოტანა...

- ვიცი, რომ რამდენიმე ტელესერიალისთვის სცენარიც გაქვთ შექმნილი. რას გვეტყვით ამაზე?

- ტელესერიალისთვის: "ყავა და ლუდი" რამდენიმე სერია ჩემი დაწერილია. მერე მივიღე შეკვეთა ტელეკომპანია "იმედისგან": უნდა გადაღებულიყო 20-სერიიანი ფილმი და 20 სერიის სცენარი დავწერე, მაგრამ 2007 წელს ტელეკომპანია დაარბიეს და ეს საქმეც ჩაიშალა. შემდეგ ტელეკომპანია "პიკზე" შემომთავაზეს სერიალისთვის "დოსიე პიკადორი" სცენარის წერა. მასში ორი უკრაინელი მსახიობი ქალი თამაშობდა, ჩვენი მსახიობებიდან მთავარ როლში ზურა ყიფშიძე იყო. სულ 12 სერია გადაიღეს და შემდეგ ტელეკომპანია დაიხურა. პირველი 5 სერია დათო ჯანელიძემ, დანარჩენი კი ოთარ შამათავამ გადაიღო... სამწუხაროა, რომ ეს ყველაფერი შეწყდა. კვანძი უნდა გახსნილიყო და მომდევნო სერიები ჰაერში გამოეკიდა...

- იათამზე მდივანის გარდა, გყავთ ასევე სერიული პერსონაჟი - დიმიტრი ძნელაძე, ჟურნალისტი, რომელსაც ტელევიზიაში კრიმინალური ქრონიკა მიჰყავს. ამ სერიას "დიმიტრი ძნელაძე კრიმინალისტიკის ლაბირინთებში" ჰქვია... ამ ნამუშევრების შესაქმნელად განსაკუთრებული გარემო, სიმშვიდე გჭირდებათ?

- წერა ყველაზე ნაყოფიერად შუადღისას შემიძლია. ერთხანს განმარტოების პერიოდი მქონდა, მაგრამ მომწყინდა ეს ამბავი. წერის დროს მჭირდება დაბალ ხმაზე ჩართული ტელევიზორი, ისიც "ნეიშენალ ჯეოგრაფიკზე". ამასთან, მოკალათებული ვარ სამზარეულოში, სადაც მიდევს ჩემი ლეპტოპი. ხანდახან ფანჯარასაც გავყურებ, შეიძლება, რომელიღაც მეზობელს მოვკრა თვალი, მაგალითად, ვიღაცამ სარეცხი გაფინოს და ეს "კადრი" სიუჟეტისთვის გამომადგეს. წერის პროცესში შეიძლება, პროდუქტის მოსატანად მაღაზიაშიც გავიქცე, მერე, ვთქვათ, შვილიშვილი მოვიდეს და მითხრას, - მათემატიკას ჩაგაბარებ, ბებიკო... ვწუწუნებ, ვყვირი - ნუ მაცდენთ!..

- რას გვეტყვით თქვენს ოჯახზე?

- მყავს მეუღლე, ორი შვილი, დედა და ორი შვილიშვილი. ქალიშვილი გათხოვილია და თავის ოჯახთან ერთად ცხოვრობს. რა თქმა უნდა, ხშირად გვსტუმრობენ. მყავს ვაჟი, რომელიც დასაოჯახებელია... ერთადერთი, რაზეც ვწუხვარ, ის არის, რომ მამაჩემი ვერ მოესწრო ჩემს წარმატებას. ალბათ გაუხარდებოდა.

- ვიცი, რომ მხატვრობას კვლავაც არ ღალატობთ...

- კი, სწორედ დღეს დავბრუნდი ბათუმიდან, სადაც ოპერის თეატრში მოწყობილ საერთაშორისო გამოფენაში ვმონაწილეობდი. იქ ჩემი ნამუშევრები იყო გამოფენილი. ბათუმის მერიამ დაგვპატიჟა. საქართველოდან ოთხი მხატვარი ვიყავით... ძალიან მინდა, თოჯინების გამოძერწვაც დავიწყო. ოღონდ ამ საქმიანობას დრო სჭირდება, არ ვიცი, ამისთვის როდის მოვიცლი, მაგრამ ძალიან მინდა, ამ საქმესაც მოვკიდო ხელი, მაინტერესებს.

- წარმატებებს გისურვებთ.

ლალი ფაცია

ჟურნალი ”გზა”

(გამოდის ხუთშაბათობით)

აუდიოწიგნები სიმბოლურ ფასად, 10 თეთრად - "გუდას" კამპანია ბავშვებისთვის

სიკვდილი მოკვდა! ოღონდ ავირჩიოთ ღმერთი!

23 ნოემბრიდან საუკუნის პროექტის „ბიბლია განმარტებებით“ 9 ტომი ახალ აღთქმას დაეთმობა