სამართალი
საზოგადოება
Faceამბები
მსოფლიო
მოზაიკა
კულტურა/შოუბიზნესი
სამხედრო
სპორტი
კონფლიქტები
ერეკლე საღლიანი: "ახალგაზრდებმა არ უნდა იკითხონ მდარე ხარისხის ლიტერატურა"
ერეკლე საღლიანი: "ახალგაზრდებმა არ უნდა იკითხონ მდარე ხარისხის ლიტერატურა"

"წიგ­ნი სას­წა­უ­ლია. უბე­დუ­რე­ბა ისაა, რომ სა­ინ­ფორ­მა­ციო სა­შუ­ა­ლე­ბებ­მა ადა­მი­ა­ნე­ბი წიგნს მოს­წყვი­ტა. ჩემი შვი­ლი მე­თერ­თმე­ტე წე­ლი­წად­შია და ომი მაქვს მას­თან. დაჯ­დე­ბა კომ­პი­უ­ტერ­თან და სა­სურ­ველ ინ­ფორ­მა­ცი­ას იქ ეძებს. არა­და, არც წიგ­ნის მი­მარ­თაა მწყრა­ლად, მაგ­რამ მე მა­ინც მინ­და, მეტი დრო და­უთ­მოს მას. ფურ­ცელ­თან შე­ხე­ბას თა­ვი­სი მა­გი­უ­რი ძალა და სი­კე­თე აქვს. ის ფიქ­რის სა­შუ­ა­ლე­ბას გაძ­ლევს, რაც კომ­პი­უ­ტერ­სა და ტე­ლე­ვი­ზორ­თან შე­უძ­ლე­ბე­ლია"... - ამ­ბობს პო­ე­ტი ერეკ­ლე საღ­ლი­ა­ნი,რო­მელ­საც ლი­ტე­რა­ტუ­რულ გე­მოვ­ნე­ბა­ზე სა­სა­უბ­როდ შევ­ხვდით...

- ბა­ტო­ნო ერეკ­ლე, თქვენ­თვის ლექ­სის წე­რი­სას ფურ­ცე­ლი და კა­ლა­მი კომ­პი­უ­ტერ­მა ჩა­ა­ნაც­ვლა?

- ვერ ჩა­ა­ნაც­ვლა. სა­ერ­თოდ, კომ­პი­უ­ტერს ათას­ში ერთხელ ვე­კა­რე­ბი, მა­შინ, როცა ინ­ფორ­მა­ცი­ას ვე­ძებ, ან კლა­სი­კა­სა და ხალ­ხურ მუ­სი­კას ვუს­მენ. საქ­მე ისაა, რომ წიგნს ადა­მი­ა­ნი მიჰ­ყავს გო­ნებ­რი­ვი და სუ­ლი­ე­რი სრულ­ყო­ფის­კენ, ხოლო კომ­პი­უ­ტერს - სა­ინ­ფორ­მა­ციო ცოდ­ნის­კენ. კომ­პი­უ­ტე­რი ცო­ცხა­ლი არ არის, წიგ­ნი კი ცო­ცხა­ლია. გე­ნი­ო­სის ნათ­ქვა­მი სი­ტყვე­ბია: გა­დავ­შლი ფურ­ცელს და ხელს ვარ­თმევ კაც­სო. ანუ კი­თხვის დროს პირ­და­პირ ავ­ტორს ხვდე­ბი და მას­თან ხე­ლის ჩა­მორ­თმე­ვის შე­საძ­ლებ­ლო­ბა გეძ­ლე­ვა. არ გე­გო­ნოთ, რომ კომ­პი­უ­ტერს უარ­ვყოფ­დე, მაგ­რამ ის გეგ­მა­ზო­მი­ე­რად უნდა გა­მო­ი­ყე­ნო. ტე­ლე­ვი­ზორ­საც უნდა ვუ­ყუ­როთ, მაგ­რამ მათ ხარ­ჯზე წიგნს არ უნდა მოვ­წყდეთ.

- ბავ­შვო­ბა­ში ვინ გირ­ჩევ­დათ ლი­ტე­რა­ტუ­რას?

- ბავ­შვო­ბა­ში ლი­ტე­რა­ტუ­რას დედ-მამა მირ­ჩევ­და. ასე­ვე მა­მას მე­გობ­რე­ბი. შემ­დეგ უკვე, როცა წა­მო­ვი­ზარ­დე, თა­ვად ვარ­ჩევ­დი. როცა გო­ნე­ბა იწა­ფე­ბა, რჩე­ვა აღარ გჭირ­დე­ბა. IV კლას­ში სა­ბავ­შვო ლი­ტე­რა­ტუ­რი­დან თით­ქმის ყვე­ლა­ფე­რი წა­კი­თხუ­ლი მქონ­და. "სამი მუშ­კე­ტე­რი­დან" დღე­საც ზე­პი­რად ვიცი ად­გი­ლე­ბი და დი­ა­ლო­გე­ბის გად­მო­ცე­მაც შე­მიძ­ლია. მა­შინ მე­გო­ნა, რომ დი­უ­მას დო­ნის მწე­რა­ლი მსოფ­ლი­ო­ში არ არ­სე­ბობ­და. იმა­ვე ასაკ­ში წა­კი­თხუ­ლი მქონ­და ჟიულ ვერ­ნის რო­მა­ნე­ბი, რო­მელ­თა კი­თხვა მო­ზარ­დის­თვის აუ­ცი­ლე­ბე­ლია, რად­გან ეს არის სამ­ყა­რო, რო­მელ­შიც მო­ზარ­დის სული იწ­რთო­ბა, გე­მოვ­ნე­ბა ყა­ლიბ­დე­ბა. არ­სე­ბობს ისე­თი წიგ­ნე­ბიც, რომ­ლე­ბიც დრო­ის სვლა­სა და ადა­მი­ა­ნის გან­წყო­ბის ცვლას არ ექ­ვემ­დე­ბა­რე­ბა. ასე­თი წიგ­ნი სერ­ვან­ტე­სის "დონ კი­ხო­ტია". ეს არის უკ­ვდა­ვი წიგ­ნი, რო­გორც ბავ­შვის­თვის და ახალ­გაზ­რდის­თვის, ისე ხან­დაზ­მუ­ლის­თვის. არ­სე­ბობს რამ­დე­ნი­მე წიგ­ნი, რო­მელ­საც მე კვი­რა­ში ერთხელ ვუბ­რუნ­დე­ბი და მათ შო­რი­საა "დონ კი­ხო­ტი".

- და კი­დევ?..

- რუს­თა­ვე­ლი, ვაჟა, გუ­რა­მიშ­ვი­ლი, ბა­რა­თაშ­ვი­ლი, აკა­კი, ილია, გა­ლა­კტი­ო­ნი, რო­მე­ლი ერთი ვთქვა?! რა თქმა უნდა, უცხო­ელ ავ­ტო­რებ­საც ვკი­თხუ­ლობ, მაგ­რამ, პირ­ველ რიგ­ში, ჯერ ჩემი უნდა ვი­ცო­დე, ჯერ ჩემი უნდა მტკი­ო­დეს. ამ­ჟა­მად ვკი­თხუ­ლობ ჯორჯ ორუ­ე­ლის "1984"-ს. ხში­რად ვუბ­რუნ­დე­ბი დოს­ტო­ევ­სკის "ძმებ კა­რა­მა­ზო­ვებს", ტოლსტო­ის "ჰაჯი მუ­რატს". მაგ­რამ აქვე ვი­ტყვი, რომ სერ­ვან­ტე­სი მა­ინც "ჩემი" მწე­რა­ლია. ნე­ბის­მი­ე­რი დიდი მწერ­ლის კი­თხვი­სას, ისევ და ისევ სერ­ვან­ტეს­თან მივ­დი­ვარ. ასე­ვე მი­ვიჩ­ნევ, რომ XIX სა­უ­კუ­ნე­ში რუ­სებს ჰყავ­დათ დიდი მწე­რა­ლი - გო­გო­ლი, რომ­ლის მხრებ­ზე დგა­ნან დოს­ტო­ევ­სკი, ტოლსტოი და სხვა და­ნარ­ჩე­ნე­ბიც. გო­გო­ლი სათ­ქმელს მოსხლე­ტი­ლად ამ­ბობს, არ წე­ლავს.

- "ვე­ფხის­ტყა­ო­სანს" სკო­ლა­ში რომ ვსწავ­ლობ­დით, ბევრ ბავ­შვს ეს პო­ე­მა არ უყ­ვარ­და, ვერ იგებ­და, თქვენ შემ­თხვე­ვა­ში რო­გორ იყო?

- "ვე­ფხის­ტყა­ო­სა­ნი" ყო­ველ­თვის მიყ­ვარ­და, თუმ­ცა გე­ტყვით, 4 წლის ასაკ­ში მის ავ­ტორ­თან და­კავ­ში­რე­ბით რა შე­მემ­თხვა: მა­მა­ჩე­მი პო­ე­ტი გახ­ლდათ, რამ­დე­ნი­მე წიგ­ნის ავ­ტო­რი და მის გარ­და სხვა პო­ე­ტის სა­ხე­ლი გა­გე­ბუ­ლიც არ მქონ­და. მე­ო­რე, ვინც გა­ვი­ცა­ნი, ეს შოთა რუს­თა­ვე­ლი იყო. ერთხელ დე­და­ჩემს ვკი­თხე, რო­მე­ლი უფრი მა­გა­რი პო­ე­ტია, მამა თუ შოთა-მეთ­ქი. დე­დამ შოთა რუს­თა­ვე­ლი და­მი­სა­ხე­ლა. ამა­ზე ცოტა გავ­ბრაზ­დი (იცი­ნის). მამა ყო­ველ­თვის მირ­ჩევ­და, ნელა და ცოტა მე­კი­თხა და წა­კი­თხულ­ზე მე­ფიქ­რა. მე­უბ­ნე­ბო­და, გა­ა­ა­ნა­ლი­ზე, ამა თუ იმ ნა­წარ­მო­ე­ბის პერ­სო­ნა­ჟის ად­გი­ლას შენ რო­გორ მო­იქ­ცე­ვიო.

- რო­მე­ლი­მე ნა­წარ­მო­ე­ბის გმირს თუ ამ­სგავ­სებ­დით თავს?

- კონ­კრე­ტუ­ლად არა­ვის, ეს წარ­მო­უდ­გე­ნე­ლი და შე­უძ­ლე­ბე­ლია. უბ­რა­ლოდ, ამა თუ იმ ნა­წარ­მო­ე­ბის პა­ტარ-პა­ტა­რა ეპი­ზო­დე­ბი­დან და პერ­სო­ნაჟ­თა ქცე­ვე­ბი­დან ვქმნი­დი იდე­ა­ლურ გმირს. მა­გა­ლი­თად, არ მომ­წონ­და ავ­თან­დი­ლის საქ­ცი­ე­ლი, რო­მე­ლიც ჭაშ­ნა­გირს კლავს, ფატ­მა­ნის და­სარ­წმუ­ნებ­ლად კი მას ბეჭ­დი­ა­ნად აჭ­რის თითს. პა­ტა­რა ბავ­შვი იმ მო­მენ­ტში ვერ ვი­ღებ­დი ავ­თან­დი­ლის ამ საქ­ცი­ელს, რა­საკ­ვირ­ვე­ლია, თუ ამას საქ­ცი­ე­ლის დო­ნე­ზე და­ვიყ­ვანთ, ვერც დღეს ვა­მარ­თლებ, მაგ­რამ ავ­თან­დი­ლის სხვა თვი­სე­ბებს წინა პლან­ზე ვწევ­დი და სა­ბო­ლოო ჯამ­ში გა­მომ­ყავ­და იდე­ა­ლუ­რი გმი­რი. მი­ვიჩ­ნევ, რომ "შუ­შა­ნი­კის წა­მე­ბა" აგი­ოგ­რა­ფი­ულ მწერ­ლო­ბა­ში ყვე­ლა­ზე დიდი ნა­წარ­მო­ე­ბია. თა­ვი­სი სიმ­ძაფ­რი­თა და შეხ­ლა-შე­მოხ­ლით, სას­წა­უ­ლე­ბით, პი­როვ­ნე­ბის სა­ხეც­ვლი­ლე­ბე­ბით. არა­ერ­თს და­უ­წყია გან­სჯა იმი­სა, თუ რა­ტომ შე­ა­ლე­წა შუ­შა­ნიკ­მა ჯო­ჯი­კის ცოლს სა­ხე­ში ჭიქა. იმ დროს ის ჯერ წმინ­და­ნი არ ყო­ფი­ლა, ჩვე­უ­ლებ­რი­ვი ადა­მი­ა­ნი იყო, რო­მელ­საც თა­ვი­სი შეც­დო­მე­ბი ჰქონ­და. ვფიქ­რობ, ეს ნა­წარ­მო­ე­ბი გიჩ­ვე­ნებს გზას, თუ რო­გორ უნდა ამაღ­ლდე, გან­ვი­თარ­დე და გა­ი­ზარ­დო. "გრი­გოლ ხანძთე­ლის ცხოვ­რე­ბა" გა­ვიხ­სე­ნოთ. წიგნ­ში ღვთით­გა­მობ­რძმე­დი­ლი მა­მის არც ერთი ნაკ­ლი მი­თი­თე­ბუ­ლი არაა. ავ­ტორ­მა იდე­ა­ლუ­რი გმი­რი შექ­მნა და ის რე­ა­ლუ­რად ასე­თიც იყო, მაგ­რამ ამ სა­კითხს მხატ­ვრუ­ლი კუ­თხით თუ მი­ვუდ­გე­ბით, პი­რა­დად ჩემ­თვის "შუ­შა­ნი­კის წა­მე­ბა" უფრო სა­ინ­ტე­რე­სოა.

- წა­კი­თხუ­ლის გა­ა­ნა­ლი­ზე­ბა­სა და მას­ზე ფიქრზე მე­სა­უბ­რეთ. ამ თვალ­საზ­რი­სით რო­მე­ლი ნა­წარ­მო­ე­ბია თქვენ­თვის გა­მორ­ჩე­უ­ლი?

- ოთარ ჭი­ლა­ძის "გზა­ზე ერთი კაცი მი­დი­ო­და", რო­მელ­საც ერთ-ერთ უდი­დეს რო­მა­ნად მი­ვიჩ­ნევ. ასე წა­ვი­კი­თხე "გორა მბორ­გა­ლი". ჩემ­ზე რომ იყოს და­მო­კი­დე­ბუ­ლი, ნო­ბე­ლის პრე­მი­ას მივ­ცემ­დი. არ ვჩ­ქა­რობ­დი, ვფიქ­რობ­დი და ვი­თა­ვი­სებ­დი. ერთხელ ჭა­ბუა ამი­რე­ჯიბ­თან სტუმ­რად ვი­ყა­ვი და "გორა მბორ­გალ­ზე" ვსა­უბ­რობ­დი. მის გე­ნი­ა­ლურ მე­უღ­ლეს, სა­ო­ცარ ქალ­ბა­ტონ თა­მარს გული დას­წყდა, რომ ის სა­უ­ბა­რი, სა­დაც ეს ნა­წარ­მო­ე­ბი გა­ვა­ა­ნა­ლი­ზე, არ ჩა­წე­რეს. ნა­წარ­მო­ე­ბის კი­თხვი­სას იმ გმი­რებ­თან ერ­თად ვი­ყა­ვი და აქე­დან გა­მომ­დი­ნა­რე ვმსჯე­ლობ­დი. მოგ­ვი­ა­ნე­ბით ქალ­ბა­ტონ­მა თა­მარ­მა მთხო­ვა, ჩემი ნა­აზ­რე­ვი და­მე­წე­რა, მაგ­რამ ვე­ღარ შევ­ძე­ლი. ეს იმ დროს რომ გა­მე­კე­თე­ბი­ნა, როცა მათ­თან ვი­ყა­ვი, ემო­ცი­ას გად­მოვ­ცემ­დი, მაგ­რამ შემ­დგომ გან­ცდა გა­ნელ­და.

- სა­მე­ბის ტაძ­რის ახალ­გაზ­რდულ ცენ­ტრში ლი­ტე­რა­ტუ­რულ სა­ღა­მო­ებს აწყობთ, რო­მელ­ზეც სა­ზო­გა­დო­ე­ბის­თვის ცნო­ბი­ლი თუ უც­ნო­ბი არა­ერ­თი ავ­ტო­რი და მისი შე­მოქ­მე­დე­ბა წარ­მო­ა­ჩი­ნეთ. პი­რა­დად თქვენ ვის მი­იჩ­ნევთ აღ­მო­ჩე­ნად?

- სა­ღა­მო­ებ­ზე ბევ­რი აღ­მო­ჩე­ნა გა­კეთ­და და არა­ერ­თი ნი­ჭი­ე­რი ახალ­გაზ­რდა გა­მოჩ­ნდა. მა­გა­ლი­თის­თვის გე­ტყვით, რომ ორი წლის წინ აღ­მო­ვა­ჩი­ნეთ ერთი ახალ­გაზ­რდა კაცი ბექა ბა­კუ­რა­ძე, მაგ­რამ მას შემ­დეგ ის "გაქ­რა". ლექ­სი დიდი აღ­მაფ­რე­ნაა, მაგ­რამ იმავდრო­უ­ლად უდი­დე­სი ტან­ჯვა. ბევ­რი ამ ტან­ჯვას ვერ უძ­ლებს და გა­ურ­ბის. გული მწყდე­ბა, როცა ვხვდე­ბი ადა­მი­ანს, რო­მე­ლიც კარგ ლექ­სებს წერ­და, მაგ­რამ გა­ჩერ­და, რად­გან ტან­ჯვას ვერ გა­უძ­ლო. არა­და, თუ არ იტან­ჯე, არა­ფე­რი გა­მო­ვა. რო­დე­საც მარ­კეს­მა "მარ­ტო­ო­ბის ასი წელი" და­ას­რუ­ლა, მას ჰკი­თხეს, აპი­რებ­და თუ არა ახა­ლი რო­მა­ნის და­წე­რას. უარი თქვა, არა, არ მინ­და, რომ ამა­ზე მე­ტად ვი­ტან­ჯოო. მი­უ­ხე­და­ვად ამ გან­ცხა­დე­ბი­სა, მარ­კეს­მა მას შემ­დეგ კი­დევ რამ­დე­ნი­მე რო­მა­ნი და­წე­რა, რად­გან ეს ისე­თი რა­მაა, რომ ღირს სა­წა­მებ­ლად და უნდა ევნო.

- დღეს ძა­ლი­ან ბევ­რი ავ­ტო­რის ნა­წარ­მო­ებს უწო­დე­ბენ ე.წ. მზე­სუმ­ზი­რა ლი­ტე­რა­ტუ­რას...

- დიახ, ასე­თი წიგ­ნე­ბიც გა­მო­დის, მაგ­რამ მე მა­ინც მო­ვე­რი­დე­ბი და­სა­ხე­ლე­ბას. ეს მათი ავ­ტო­რე­ბის სინ­დის­ზე იყოს. ყვე­ლა დიდი მწე­რა­ლი დრო­ის შვი­ლია, მაგ­რამ ის მხო­ლოდ იმ დრო­ში არ ცხოვ­რობს, როცა წერს, არა­მედ დროს წინ უს­წრებს. მა­გა­ლი­თად, ვაჟა-ფშა­ვე­ლა, რო­მე­ლიც არაგ­ვის ხე­ო­ბა­ში იყო "ჩა­კე­ტი­ლი", ჩარ­გლი­დან ზო­გადსა­კა­ცობ­რიო პრობ­ლე­მებს ხე­დავ­და და სწვდე­ბო­და. ეს არის მწერ­ლის სი­დი­დე.

- კარ­გი მახ­სოვ­რო­ბა გაქვთ?

- ძა­ლი­ან კარ­გი. ერთხელ ჩემი მახ­სოვ­რო­ბის გამო ჩემი მე­გო­ბა­რი უხერ­ხულ დღე­ში ჩა­ვაგ­დე. ჩემ­მა მე­გო­ბარ­მა შერ­მა­დინ ქალ­დან­მა თა­ვი­სი დიდი ლექ­სი წა­მი­კი­თხა, რო­მე­ლიც ფი­რუზ მა­ჩუ­რიშ­ვილს მი­უ­ძღვნა. როცა მო­ვის­მი­ნე, ვუ­თხა­რი, არ გრცხვე­ნია?! ეს ლექ­სი მე ერთი წლის წინ დავ­წე­რე და წა­გი­კი­თხე-მეთ­ქი. მერე ლექ­სი ზე­პი­რად ვუ­თხა­რი. კაცი გა­გიჟ­და, ლექ­სი მას ეკუთ­ვნო­და და ვერ არ­კვევ­და, სა­ი­დან შე­იძ­ლე­ბო­და, ის მე ასე ზე­პი­რად მცოდ­ნო­და. ვე­ხუმ­რე, კარ­გა ხანს ვაწ­ვა­ლე, მაგ­რამ მერე სი­მარ­თლე ვუ­თხა­რი. ბოთლს და­ავ­ლო ხელი და გა­მო­მე­კი­და (იცი­ნის).

- გა­და­ურ­ჩით?

- რა თქმა უნდა (იღი­მის). ლექსს ვერ და­ი­მახ­სოვ­რებ, თუ არ ვარ­გა, ლექსმა თავი თა­ვად უნდა და­გა­მახ­სოვ­როს.

- დღეს ახალ­გაზ­რდებს რის წა­კი­თხვას ურ­ჩევთ?

- ნუ წა­ი­კი­თხა­ვენ მდა­რე ხა­რის­ხის ლი­ტე­რა­ტუ­რას. ერთხანს, სამ­წუ­ხა­როდ, პო­პუ­ლა­რუ­ლი იყო ისე­თი წიგ­ნე­ბი, სა­დაც ყო­ველ ნა­ბიჯ­ზე მკვლე­ლო­ბე­ბი ხდე­ბო­და. მახ­სოვს, დე­და­ჩემ­მა, რო­მე­ლიც ერთი კვი­რის წინ გარ­და­იც­ვა­ლა, რო­გორ წამ­გლი­ჯა ხე­ლი­დან ერთ-ერთი ასე­თი წიგ­ნი, ბუ­ხარ­ში შე­აგ­დო და და­მიწ­ვა. დღეს მისი მად­ლო­ბე­ლი ვარ. მო­ზარ­დი არ უნდა გა­ი­ზარ­დოს მდა­ბიო ინ­სტინ­ქტებ­ზე და ამ კუ­თხით ყუ­რა­დღე­ბა მშო­ბელ­მა უნდა გა­მო­ი­ჩი­ნოს. ასე­ვე დიდი მნიშ­ვნე­ლო­ბა ენი­ჭე­ბათ პე­და­გო­გებს. პი­რა­დად მე ის­ტო­რი­ის შე­სა­ნიშ­ნა­ვი პე­და­გო­გი მყავ­და - კა­პი­ტონ ჟორ­ჟო­ლი­ა­ნი, რო­მელ­საც ლე­ნინ­გრა­დის ბლო­კა­და ჰქონ­და გა­მოვ­ლი­ლი. მან სა­ო­ცა­რი სიყ­ვა­რუ­ლი გაგ­ვიღ­ვი­ვა სა­ქარ­თვე­ლოს ის­ტო­რი­ის მი­მართ. მერე მა­მას მე­გობ­რე­ბის წრე იყო: ნო­დარ ან­დღუ­ლა­ძე, მურ­მან ლე­ბა­ნი­ძე, მუხ­რან მა­ჭა­ვა­რი­ა­ნი, ანა კა­ლან­და­ძე, შოთა ჩანტლა­ძე, დათო წე­რე­დი­ა­ნი, გა­ი­ოზ შა­რა­ში­ძე - ცნო­ბი­ლი ფსი­ქი­ატ­რი, ჩემი ნათ­ლი­ე­ბი რეზო ბუ­კია და თენ­გიზ გე­ლაშ­ვი­ლი. ამ ადა­მი­ა­ნე­ბის­გან გა­ნათ­ლე­ბას ყვე­ლა სფე­რო­დან ვი­ღებ­დი. შემ­დეგ იყო უნი­ვერ­სი­ტე­ტის წლე­ბი, სა­დაც შე­საძ­ლოა, მა­შინ­დე­ლი სწავ­ლე­ბის სის­ტე­მა სრულ­ყო­ფი­ლი არ იყო, მაგ­რამ როცა ძველს ან­გრევ, უკე­თე­სი უნდა აა­შე­ნო. ეს იგი­ვეა, როცა ძველ სა­მო­სელს გა­და­აგ­დებ და ახალს იძენ. მის მორ­გე­ბას ცდი­ლობ და ვე­რაფ­რით ირ­გებ, სა­ბო­ლოო ჯამ­ში, დე­დი­შო­ბი­ლა მდგო­მა­რე­ო­ბა­ში რჩე­ბი.

ანა კა­ლან­და­ძე

ჟურ­ნა­ლი "რე­ი­ტინ­გი"

(გა­მო­დის ორ­შა­ბა­თო­ბით)

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
ენტონი ფაუჩი მიმართვას ავრცელებს - "აიცერი, თუ არ ხარ აცრილი და მიიღე "ბუსტერ" დოზა, თუ უკვე აცრილი ხარ"

ერეკლე საღლიანი: "ახალგაზრდებმა არ უნდა იკითხონ მდარე ხარისხის ლიტერატურა"

ერეკლე საღლიანი: "ახალგაზრდებმა არ უნდა იკითხონ მდარე ხარისხის ლიტერატურა"

"წიგნი სასწაულია. უბედურება ისაა, რომ საინფორმაციო საშუალებებმა ადამიანები წიგნს მოსწყვიტა. ჩემი შვილი მეთერთმეტე წელიწადშია და ომი მაქვს მასთან. დაჯდება კომპიუტერთან და სასურველ ინფორმაციას იქ ეძებს. არადა, არც წიგნის მიმართაა მწყრალად, მაგრამ მე მაინც მინდა, მეტი დრო დაუთმოს მას. ფურცელთან შეხებას თავისი მაგიური ძალა და სიკეთე აქვს. ის ფიქრის საშუალებას გაძლევს, რაც კომპიუტერსა და ტელევიზორთან შეუძლებელია"... - ამბობს პოეტი ერეკლე საღლიანი, რომელსაც ლიტერატურულ გემოვნებაზე სასაუბროდ შევხვდით...

-  ბატონო ერეკლე, თქვენთვის ლექსის წერისას ფურცელი და კალამი კომპიუტერმა ჩაანაცვლა?

-  ვერ ჩაანაცვლა. საერთოდ, კომპიუტერს ათასში ერთხელ ვეკარები, მაშინ, როცა ინფორმაციას ვეძებ, ან კლასიკასა და ხალხურ მუსიკას ვუსმენ. საქმე ისაა, რომ წიგნს ადამიანი მიჰყავს გონებრივი და სულიერი სრულყოფისკენ, ხოლო კომპიუტერს - საინფორმაციო ცოდნისკენ. კომპიუტერი ცოცხალი არ არის, წიგნი კი ცოცხალია. გენიოსის ნათქვამი სიტყვებია: გადავშლი ფურცელს და ხელს ვართმევ კაცსო. ანუ კითხვის დროს პირდაპირ ავტორს ხვდები და მასთან ხელის ჩამორთმევის შესაძლებლობა გეძლევა. არ გეგონოთ, რომ კომპიუტერს უარვყოფდე, მაგრამ ის გეგმაზომიერად უნდა გამოიყენო. ტელევიზორსაც უნდა ვუყუროთ, მაგრამ მათ ხარჯზე წიგნს არ უნდა მოვწყდეთ.

-  ბავშვობაში ვინ გირჩევდათ ლიტერატურას?

-  ბავშვობაში ლიტერატურას დედ-მამა მირჩევდა. ასევე მამას მეგობრები. შემდეგ უკვე, როცა წამოვიზარდე, თავად ვარჩევდი. როცა გონება იწაფება, რჩევა აღარ გჭირდება. IV კლასში საბავშვო ლიტერატურიდან თითქმის ყველაფერი წაკითხული მქონდა. "სამი მუშკეტერიდან" დღესაც ზეპირად ვიცი ადგილები და დიალოგების გადმოცემაც შემიძლია. მაშინ მეგონა, რომ დიუმას დონის მწერალი მსოფლიოში არ არსებობდა. იმავე ასაკში წაკითხული მქონდა ჟიულ ვერნის რომანები, რომელთა კითხვა მოზარდისთვის აუცილებელია, რადგან ეს არის სამყარო, რომელშიც მოზარდის სული იწრთობა, გემოვნება ყალიბდება. არსებობს ისეთი წიგნებიც, რომლებიც დროის სვლასა და ადამიანის განწყობის ცვლას არ ექვემდებარება. ასეთი წიგნი სერვანტესის "დონ კიხოტია". ეს არის უკვდავი წიგნი, როგორც ბავშვისთვის და ახალგაზრდისთვის, ისე ხანდაზმულისთვის. არსებობს რამდენიმე წიგნი, რომელსაც მე კვირაში ერთხელ ვუბრუნდები და მათ შორისაა "დონ კიხოტი".

-  და კიდევ?..

-  რუსთაველი, ვაჟა, გურამიშვილი, ბარათაშვილი, აკაკი, ილია, გალაკტიონი, რომელი ერთი ვთქვა?! რა თქმა უნდა, უცხოელ ავტორებსაც ვკითხულობ, მაგრამ, პირველ რიგში, ჯერ ჩემი უნდა ვიცოდე, ჯერ ჩემი უნდა მტკიოდეს. ამჟამად ვკითხულობ ჯორჯ ორუელის "1984"-ს. ხშირად ვუბრუნდები დოსტოევსკის "ძმებ კარამაზოვებს", ტოლსტოის "ჰაჯი მურატს". მაგრამ აქვე ვიტყვი, რომ სერვანტესი მაინც "ჩემი" მწერალია. ნებისმიერი დიდი მწერლის კითხვისას, ისევ და ისევ სერვანტესთან მივდივარ. ასევე მივიჩნევ, რომ XIX საუკუნეში რუსებს ჰყავდათ დიდი მწერალი - გოგოლი, რომლის მხრებზე დგანან დოსტოევსკი, ტოლსტოი და სხვა დანარჩენებიც. გოგოლი სათქმელს მოსხლეტილად ამბობს, არ წელავს.

-  "ვეფხისტყაოსანს" სკოლაში რომ ვსწავლობდით, ბევრ ბავშვს ეს პოემა არ უყვარდა, ვერ იგებდა, თქვენ შემთხვევაში როგორ იყო?

-  "ვეფხისტყაოსანი" ყოველთვის მიყვარდა, თუმცა გეტყვით, 4 წლის ასაკში მის ავტორთან დაკავშირებით რა შემემთხვა: მამაჩემი პოეტი გახლდათ, რამდენიმე წიგნის ავტორი და მის გარდა სხვა პოეტის სახელი გაგებულიც არ მქონდა. მეორე, ვინც გავიცანი, ეს შოთა რუსთაველი იყო. ერთხელ დედაჩემს ვკითხე, რომელი უფრი მაგარი პოეტია, მამა თუ შოთა-მეთქი. დედამ შოთა რუსთაველი დამისახელა. ამაზე ცოტა გავბრაზდი (იცინის). მამა ყოველთვის მირჩევდა, ნელა და ცოტა მეკითხა და წაკითხულზე მეფიქრა. მეუბნებოდა, გააანალიზე, ამა თუ იმ ნაწარმოების პერსონაჟის ადგილას შენ როგორ მოიქცევიო.

-  რომელიმე ნაწარმოების გმირს თუ ამსგავსებდით თავს?

-  კონკრეტულად არავის, ეს წარმოუდგენელი და შეუძლებელია. უბრალოდ, ამა თუ იმ ნაწარმოების პატარ-პატარა ეპიზოდებიდან და პერსონაჟთა ქცევებიდან ვქმნიდი იდეალურ გმირს. მაგალითად, არ მომწონდა ავთანდილის საქციელი, რომელიც ჭაშნაგირს კლავს, ფატმანის დასარწმუნებლად კი მას ბეჭდიანად აჭრის თითს. პატარა ბავშვი იმ მომენტში ვერ ვიღებდი ავთანდილის ამ საქციელს, რასაკვირველია, თუ ამას საქციელის დონეზე დავიყვანთ, ვერც დღეს ვამართლებ, მაგრამ ავთანდილის სხვა თვისებებს წინა პლანზე ვწევდი და საბოლოო ჯამში გამომყავდა იდეალური გმირი. მივიჩნევ, რომ "შუშანიკის წამება" აგიოგრაფიულ მწერლობაში ყველაზე დიდი ნაწარმოებია. თავისი სიმძაფრითა და შეხლა-შემოხლით, სასწაულებით, პიროვნების სახეცვლილებებით. არაერთს დაუწყია განსჯა იმისა, თუ რატომ შეალეწა შუშანიკმა ჯოჯიკის ცოლს სახეში ჭიქა. იმ დროს ის ჯერ წმინდანი არ ყოფილა, ჩვეულებრივი ადამიანი იყო, რომელსაც თავისი შეცდომები ჰქონდა. ვფიქრობ, ეს ნაწარმოები გიჩვენებს გზას, თუ როგორ უნდა ამაღლდე, განვითარდე და გაიზარდო. "გრიგოლ ხანძთელის ცხოვრება" გავიხსენოთ. წიგნში ღვთითგამობრძმედილი მამის არც ერთი ნაკლი მითითებული არაა. ავტორმა იდეალური გმირი შექმნა და ის რეალურად ასეთიც იყო, მაგრამ ამ საკითხს მხატვრული კუთხით თუ მივუდგებით, პირადად ჩემთვის "შუშანიკის წამება" უფრო საინტერესოა.

-  წაკითხულის გაანალიზებასა და მასზე ფიქრზე მესაუბრეთ. ამ თვალსაზრისით რომელი ნაწარმოებია თქვენთვის გამორჩეული?

-  ოთარ ჭილაძის "გზაზე ერთი კაცი მიდიოდა", რომელსაც ერთ-ერთ უდიდეს რომანად მივიჩნევ. ასე წავიკითხე "გორა მბორგალი". ჩემზე რომ იყოს დამოკიდებული, ნობელის პრემიას მივცემდი. არ ვჩქარობდი, ვფიქრობდი და ვითავისებდი. ერთხელ ჭაბუა ამირეჯიბთან სტუმრად ვიყავი და "გორა მბორგალზე" ვსაუბრობდი. მის გენიალურ მეუღლეს, საოცარ ქალბატონ თამარს გული დასწყდა, რომ ის საუბარი, სადაც ეს ნაწარმოები გავაანალიზე, არ ჩაწერეს. ნაწარმოების კითხვისას იმ გმირებთან ერთად ვიყავი და აქედან გამომდინარე ვმსჯელობდი. მოგვიანებით ქალბატონმა თამარმა მთხოვა, ჩემი ნააზრევი დამეწერა, მაგრამ ვეღარ შევძელი. ეს იმ დროს რომ გამეკეთებინა, როცა მათთან ვიყავი, ემოციას გადმოვცემდი, მაგრამ შემდგომ განცდა განელდა.

-  სამების ტაძრის ახალგაზრდულ ცენტრში ლიტერატურულ საღამოებს აწყობთ, რომელზეც საზოგადოებისთვის ცნობილი თუ უცნობი არაერთი ავტორი და მისი შემოქმედება წარმოაჩინეთ. პირადად თქვენ ვის მიიჩნევთ აღმოჩენად?

-  საღამოებზე ბევრი აღმოჩენა გაკეთდა და არაერთი ნიჭიერი ახალგაზრდა გამოჩნდა. მაგალითისთვის გეტყვით, რომ ორი წლის წინ აღმოვაჩინეთ ერთი ახალგაზრდა კაცი ბექა ბაკურაძე, მაგრამ მას შემდეგ ის "გაქრა". ლექსი დიდი აღმაფრენაა, მაგრამ იმავდროულად უდიდესი ტანჯვა. ბევრი ამ ტანჯვას ვერ უძლებს და გაურბის. გული მწყდება, როცა ვხვდები ადამიანს, რომელიც კარგ ლექსებს წერდა, მაგრამ გაჩერდა, რადგან ტანჯვას ვერ გაუძლო. არადა, თუ არ იტანჯე, არაფერი გამოვა. როდესაც მარკესმა "მარტოობის ასი წელი" დაასრულა, მას ჰკითხეს, აპირებდა თუ არა ახალი რომანის დაწერას. უარი თქვა, არა, არ მინდა, რომ ამაზე მეტად ვიტანჯოო. მიუხედავად ამ განცხადებისა, მარკესმა მას შემდეგ კიდევ რამდენიმე რომანი დაწერა, რადგან ეს ისეთი რამაა, რომ ღირს საწამებლად და უნდა ევნო.

-  დღეს ძალიან ბევრი ავტორის ნაწარმოებს უწოდებენ ე.წ. მზესუმზირა ლიტერატურას...

-  დიახ, ასეთი წიგნებიც გამოდის, მაგრამ მე მაინც მოვერიდები დასახელებას. ეს მათი ავტორების სინდისზე იყოს. ყველა დიდი მწერალი დროის შვილია, მაგრამ ის მხოლოდ იმ დროში არ ცხოვრობს, როცა წერს, არამედ დროს წინ უსწრებს. მაგალითად, ვაჟა-ფშაველა, რომელიც არაგვის ხეობაში იყო "ჩაკეტილი", ჩარგლიდან ზოგადსაკაცობრიო პრობლემებს ხედავდა და სწვდებოდა. ეს არის მწერლის სიდიდე.

-  კარგი მახსოვრობა გაქვთ?

-  ძალიან კარგი. ერთხელ ჩემი მახსოვრობის გამო ჩემი მეგობარი უხერხულ დღეში ჩავაგდე. ჩემმა მეგობარმა შერმადინ ქალდანმა თავისი დიდი ლექსი წამიკითხა, რომელიც ფირუზ მაჩურიშვილს მიუძღვნა. როცა მოვისმინე, ვუთხარი, არ გრცხვენია?! ეს ლექსი მე ერთი წლის წინ დავწერე და წაგიკითხე-მეთქი. მერე ლექსი ზეპირად ვუთხარი. კაცი გაგიჟდა, ლექსი მას ეკუთვნოდა და ვერ არკვევდა, საიდან შეიძლებოდა, ის მე ასე ზეპირად მცოდნოდა. ვეხუმრე, კარგა ხანს ვაწვალე, მაგრამ მერე სიმართლე ვუთხარი. ბოთლს დაავლო ხელი და გამომეკიდა (იცინის).

-  გადაურჩით?

-  რა თქმა უნდა (იღიმის). ლექსს ვერ დაიმახსოვრებ, თუ არ ვარგა, ლექსმა თავი თავად უნდა დაგამახსოვროს.

-  დღეს ახალგაზრდებს რის წაკითხვას ურჩევთ?

-  ნუ წაიკითხავენ მდარე ხარისხის ლიტერატურას. ერთხანს, სამწუხაროდ, პოპულარული იყო ისეთი წიგნები, სადაც ყოველ ნაბიჯზე მკვლელობები ხდებოდა. მახსოვს, დედაჩემმა, რომელიც ერთი კვირის წინ გარდაიცვალა, როგორ წამგლიჯა ხელიდან ერთ-ერთი ასეთი წიგნი, ბუხარში შეაგდო და დამიწვა. დღეს მისი მადლობელი ვარ. მოზარდი არ უნდა გაიზარდოს მდაბიო ინსტინქტებზე და ამ კუთხით ყურადღება მშობელმა უნდა გამოიჩინოს. ასევე დიდი მნიშვნელობა ენიჭებათ პედაგოგებს. პირადად მე ისტორიის შესანიშნავი პედაგოგი მყავდა - კაპიტონ ჟორჟოლიანი, რომელსაც ლენინგრადის ბლოკადა ჰქონდა გამოვლილი. მან საოცარი სიყვარული გაგვიღვივა საქართველოს ისტორიის მიმართ. მერე მამას მეგობრების წრე იყო: ნოდარ ანდღულაძე, მურმან ლებანიძე, მუხრან მაჭავარიანი, ანა კალანდაძე, შოთა ჩანტლაძე, დათო წერედიანი, გაიოზ შარაშიძე - ცნობილი ფსიქიატრი, ჩემი ნათლიები რეზო ბუკია და თენგიზ გელაშვილი. ამ ადამიანებისგან განათლებას ყველა სფეროდან ვიღებდი. შემდეგ იყო უნივერსიტეტის წლები, სადაც შესაძლოა, მაშინდელი სწავლების სისტემა სრულყოფილი არ იყო, მაგრამ როცა ძველს ანგრევ, უკეთესი უნდა ააშენო. ეს იგივეა, როცა ძველ სამოსელს გადააგდებ და ახალს იძენ. მის მორგებას ცდილობ და ვერაფრით ირგებ, საბოლოო ჯამში, დედიშობილა მდგომარეობაში რჩები.

ანა კალანდაძე

ჟურნალი "რეიტინგი"

(გამოდის ორშაბათობით)

ახალგაზრდებისთვის საინტერესო ამბები!

შოთა რუსთაველის გაციფრულებული პორტრეტი და „ვეფხისტყაოსნით“ შთაგონებული კოლექცია

"ნინის კითხვის საათი" – "ბიბლუსის" პროექტი, რომელიც წელს ათასობით ბავშვს გააერთიანებს