სამართალი
საზოგადოება
Faceამბები
მსოფლიო
მოზაიკა
კულტურა/შოუბიზნესი
სამხედრო
სპორტი
კონფლიქტები
"ვინ არის დამნაშავე?" -  როგორ იღებდნენ გრანდიოზულ სცენებს, რომელსაც იმჟამინდელ საბჭოთა კინემატოგრაფში ანალოგი არ ჰქონდა?
"ვინ არის დამნაშავე?" -  როგორ იღებდნენ გრანდიოზულ სცენებს, რომელსაც იმჟამინდელ საბჭოთა კინემატოგრაფში ანალოგი არ ჰქონდა?

1924 წლის 5 ნო­ემ­ბრის გა­ზეთ "კო­მუ­ნის­ტში" გა­მოქ­ვეყ­ნდა ინ­ფორ­მა­ცია, ალექ­სან­დრე წუ­წუ­ნა­ვა "სა­ხკინმრეწვში" მი­იწ­ვი­ე­სო. რე­ჟი­სორს რამ­დე­ნი­მე პრო­ექ­ტის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბა სურ­და, მაგ­რამ სხვა­დას­ხვა მი­ზეზ­თა გამო, ვერც ერთი ვერ მო­ხერ­ხდა. სა­ბო­ლო­ოდ, გერ­მა­ნე გო­გი­ტი­ძის მე­ცა­დი­ნე­ო­ბით შე­ჩერ­დნენ ნინო ნა­კა­ში­ძის პო­პუ­ლა­რულ პი­ე­სა­ზე - "ვინ არის დამ­ნა­შა­ვე?".

ალექ­სან­დრე წუ­წუ­ნა­ვას ეს პი­ე­სა თა­ვის დრო­ზე წარ­მა­ტე­ბით ჰქონ­და დად­გმუ­ლი სცე­ნა­ზე. ფილ­მის­თვის რე­ჟი­სორ­მა თა­ვად და­წე­რა სცე­ნა­რი. ეს სა­ქარ­თვე­ლო­ში პი­ე­სის ეკ­რა­ნი­ზა­ცი­ის პირ­ვე­ლი შემ­თხვე­ვა იყო. მთა­ვარ რო­ლებ­ზე მან ნატო ვაჩ­ნა­ძი­სა და კოტე მი­ქა­ბე­რი­ძის დუ­ე­ტი მი­იწ­ვია. ნა­წარ­მო­ე­ბის სი­უ­ჟე­ტი, რო­მე­ლიც ნამ­დვილ ამ­ბავ­ზეა და­ფუძ­ნე­ბუ­ლი, დრა­მა­ტუ­ლად ვი­თარ­დე­ბა:

გამ­დიდ­რე­ბის ჟი­ნით შე­პყრო­ბი­ლი დე­დის ჩა­გო­ნე­ბით, გუ­რუ­ლი გლე­ხი სიკო, სხვა და­ქი­რა­ვე­ბულ ცხე­ნოს­ნებ­თან ერ­თად მი­ემ­გზავ­რე­ბა აშშ-ში, რათა იქა­ურ ცირ­კში- "უა­ილდ უესტ შო­უ­ში" იჯი­რი­თოს და ფული და­აგ­რო­ვოს. შინ ცოლ-შვი­ლი, დედა და მო­ხუ­ცი ბა­ბუა რჩე­ბი­ან. სი­კოს გამ­გზავ­რე­ბის შემ­დეგ მისი შვი­ლი და ბა­ბუა გარ­და­იც­ვლე­ბა, მე­უღ­ლე ფა­ტის კი მე­ზო­ბე­ლი შე­აც­დენს. ამე­რი­კი­დან დაბ­რუ­ნე­ბულ სი­კოს ცოლი ფეხ­მძი­მედ დახ­ვდე­ბა. შე­უ­რა­ცხყო­ფი­ლი ფატი თავს იხ­რჩობს, სიკო სახლ-კარს გა­დაწ­ვავს და თვი­თო­ნაც იღუ­პე­ბა.

ფილ­მის სო­ცი­ა­ლუ­რი ფონი ორი ძი­რი­თა­დი მი­მარ­თუ­ლე­ბით იშ­ლე­ბა:

ადა­მი­ა­ნი და ოჯა­ხი, ადა­მი­ა­ნი და გა­რე­მომ­ცვე­ლი პი­რო­ბე­ბი. გლე­ხი ქა­ლის უმ­წეო მდგო­მა­რე­ო­ბა და მისი ბრძო­ლა თა­ნას­წო­რო­ბის­თვის. სი­უ­ჟე­ტის სიმ­ძაფ­რემ, ადა­მი­ა­ნუ­რი კონ­ფლიქ­ტე­ბის, გა­რე­მო­სა და ეპო­ქის რე­ა­ლის­ტურ­მა ასახ­ვამ ფილ­მს მა­შინ­ვე მო­უ­ტა­ნა პო­პუ­ლა­რო­ბა.

"სუ­რა­თი თა­ვი­დან ბო­ლომ­დე გამ­სჭვა­ლუ­ლია დე­ტა­ლე­ბის მძლავ­რი რე­ა­ლიზ­მით, მას­ში მო­ცე­მუ­ლია გან­ვი­თა­რე­ბის უბად­ლო ხაზი, უზა­დოდ მო­ტი­ვი­რე­ბუ­ლი კავ­ში­რი". ფილ­მის მომ­ზა­დე­ბის პე­რი­ოდ­ში ოზურ­გეთ­სა და ლან­ჩხუთ­ში უამ­რა­ვი მა­სა­ლა შე­აგ­რო­ვეს, რო­მე­ლიც სამ­წუ­ხა­როდ, უგზო-უკვლოდ გაქ­რა. შე­მორ­ჩე­ნი­ლია მო­ჯი­რი­თე ლუკა ჩხარ­ტიშ­ვი­ლის წე­რი­ლი (1925 წლის 23 აგ­ვის­ტო) ივა­ნე ურუ­შა­ძი­სად­მი, სა­დაც იგი საყ­ვე­დურს გა­მოთ­ქვამს ალექ­სან­დრე წუ­წუ­ნა­ვა­სად­მი ფო­ტო­მა­სა­ლის და­კარ­გვის გამო: "მე შე­ვე­კი­თხე იგენს, რომ რათ უნ­დე­ბი­ან სუ­რა­თე­ბი-მეთ­ქი. იგენ­მა მი­თხრეს, რომ ეს სუ­რა­თე­ბი გა­მო­ცხათ­დე­ბა პრა­ჟე­კტორ­ში ჯერ სა­ქარ­თვე­ლო­ში, მერე კი რუ­სეთ­შიო. მაშ­ვინ მე ვუ­თხა­რი, სუ­რა­თებს გა­გა­ტან სხვა­დას­ხვა­ნა­ი­რებს-მეთ­ქი, მაგ­რამ უნდა იყოს ჩემი სა­ხე­ლი გა­მო­ცხა­დე­ბუ­ლი, რო­მე­ლიც ვი­ყა­ვით სხვა­დას­ხვა სა­ხელ­მწი­ფო­ში ვის­ტავ­კებ­ში მე და ჩემი ამ­ხა­ნა­გე­ბი გუ­რუ­ლე­ბი და თქვენ­მა გა­მოგ­ზავ­ნილ­მა კაც­მაც შემ­პირ­და, რომ თქვე­ნი სა­ხე­ლიც იქ­მნე­ბა და გუ­რუ­ლე­ბი­სა­ცო და... (15) ხუთ­მე­ტი კაცი და (4) ქალი და­ჭირ­დე­ბაო იმ კამ­პა­ნი­ა­სო. მე ძა­ლი­ან გა­მი­ხარ­და, მარა ეს ყვე­ლა ტყვი­ლი დარ­ჩა. მერე გე­ვი­გე, რომ კა­ზა­ქე­ბი და კვე­ტა­იშ­ვი­ლი მისი ცო­ლით არი­სო... მერე კაცი გა­ვუგ­ზავ­ნე პან­ტე­ლე­ი­მონ ცინ­ცა­ძე და შე­ვუთ­ვა­ლე, რომ რა­ღამც ყვე­ლა­ფერ­ში მოგ­ვა­ტყუე, სუ­რა­თე­ბი გა­მო­მიგ­ზავ­ნე და პრა­ცენ­ტე­ბი-მეთ­ქი და შე­მო­მით­ვა­ლა, ყვე­ლა­ფერ­ში გა­გის­წორ­დე­ბიო. დღე­სეც არა­ფე­რი ამ­ბა­ვია, ივა­ნე ბა­ტო­ნო... ორი სუ­რა­თი იმი­სა­ნა ურე­ვია ამ სუ­რა­თებ­ში, რომ (200) ორა­სი მა­ნე­თი რომ მომ­ცეს, არ მივ­ცემ, ამის გა­მო­წყო­ბა მე მინ­დო­და, მარა დრო­მაც არ მო­მი­წყო ხელი. ლუკა ჩხარ­ტიშ­ვი­ლი". ფოტო: ნატო ვაჩ­ნა­ძე. კად­რე­ბი ფილ­მი­დან"ვინ არის დამ­ნა­შა­ვე?"

ალექ­სან­დრე წუ­წუ­ნა­ვას სურ­და, ფილმში ეჩ­ვე­ნე­ბი­ნა ქარ­თუ­ლი კი­ნოს გა­ქა­ნე­ბა, გრან­დი­ო­ზუ­ლი მა­სობ­რი­ვი სცე­ნე­ბი, რომ­ლე­ბიც დიდ შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბას მო­ახ­დენ­დნენ და იმავდრო­უ­ლად, ლო­გი­კუ­რი მე­კავ­ში­რის როლს შე­ას­რუ­ლებ­დნენ ფილ­მის სა­ერ­თო არ­ქი­ტექ­ტო­ნი­კა­ში. ამი­ტომ დიდი ფიქ­რის შემ­დეგ რე­ჟი­სორ­მა გა­და­წყვი­ტა ფილმში ეჩ­ვე­ნე­ბი­ნა ამე­რი­კუ­ლი "ვე­ლუ­რი და­სავ­ლე­თის" შოუ თა­ვი­სი მას­შტა­ბუ­რო­ბი­თა და მრა­ვალ­ფე­როვ­ნე­ბით. ამე­რი­კა­ში ექ­სპე­დი­ცი­ა­ზე ფიქ­რი მთვა­რე­ზე გაფ­რე­ნის ტოლ­ფა­სი იყო, ამი­ტო­მაც წუ­წუ­ნა­ვა, სი­კოს რო­ლის შემ­სრუ­ლე­ბელ კოტე მი­ქა­ბე­რი­ძეს­თან ერ­თად, ვე­ლი­კო და მარო კვი­ტა­იშ­ვი­ლე­ბის ოჯახს მი­ად­გა. ცოლ-ქმა­რი კვი­ტა­იშ­ვი­ლე­ბი, ბრწყინ­ვა­ლე მხედ­რე­ბი, თა­ვი­ანთ გუნდთან ერ­თად XX სა­უ­კუ­ნის ათი­ა­ნი წლე­ბი­დან გა­მო­დი­ოდ­ნენ ამე­რი­კუ­ლი შო­უ­ე­ბი­სა და ცირ­კე­ბის არე­ნებ­ზე.

"მი­ად­გნენ თუ არა კვი­ტა­იშ­ვი­ლე­ბის სახ­ლს, რო­გორც კოტე მი­ქა­ბე­რი­ძემ გვი­ამ­ბო, ყა­ნი­დან შე­მო­ეს­მათ... ინ­გლი­სუ­რი სიმ­ღე­რა. მე­ლო­დი­ას იწყებ­და კვი­ტა­იშ­ვი­ლე­ბის ქა­ლიშ­ვი­ლი, ამე­რი­კა­ში და­ბა­დე­ბუ­ლი და წა­მო­ჩი­ტუ­ლი, დედ-მამა კი ჰყვე­ბო­და. მო­მა­ვა­ლი ფილ­მის ავ­ტორს დაწ­ვრი­ლე­ბით, დო­კუ­მენ­ტუ­რი სი­ზუს­ტით აინ­ტე­რე­სებ­და ყვე­ლა­ფე­რი ამე­რი­კუ­ლი ცირ­კის კონ­სტრუქ­ცი­ის შე­სა­ხებ... ასე­ვე სა­ჭი­რო იყო ცირ­კის მო­ნა­წი­ლე სხვა­დას­ხვა ჟან­რი­სა და ეროვ­ნე­ბის მსა­ხი­ო­ბე­ბი­სა და, უბ­რა­ლოდ, თა­ნამ­შრომ­ლე­ბის კოს­ტი­უ­მე­ბის გაც­ნო­ბა, შე­მორ­ჩე­ნი­ლი ფო­ტო­ე­ბი­სა თუ აფი­შე­ბის ნახ­ვა და ათა­სი წვრილ­მა­ნი; ეს აუ­ცი­ლე­ბე­ლი იყო, რათა ფილმში ეჩ­ვე­ნე­ბი­ნათ ამე­რი­კუ­ლი ცირ­კის არა სა­ცო­და­ვად შე­კო­წი­წე­ბუ­ლი ბუ­ტა­ფო­რია, რო­მე­ლიც თა­ვი­სი უმ­წე­ო­ბის გამო ცი­ნი­კუ­რად გა­ნა­წყობ­და მა­ყუ­რე­ბელს, არა­მედ ნამ­დვი­ლი, რე­ა­ლუ­რი სახე. ალექ­სან­დრე წუ­წუ­ნა­ვას "ვი­ზიტ­მა" კარ­გი შე­დე­გი გა­მო­ი­ღო - კვი­ტა­იშ­ვი­ლებს ამ მხრივ უხვი მა­სა­ლა აღ­მო­აჩ­ნდათ".

რე­ჟი­სო­რი ჩა­ნა­ფიქ­რის ხორ­ცშეს­ხმას შე­უდ­გა: "სა­ხკინმრეწ­ვის" ეზო­ში სამ­წრი­ა­ნი ამე­რი­კუ­ლი ცირ­კი ხუთ დღე­ში აა­შე­ნეს, კა­უ­ბო­ე­ბის, ინ­დი­ე­ლე­ბის, მო­ცეკ­ვა­ვე­ე­ბის, მო­ჯი­რი­თე გუ­რუ­ლე­ბის კოს­ტი­უ­მე­ბი ერთ კვი­რა­ში შე­ი­კე­რა.

სა­ინ­ტე­რე­სოა, რომ ჯი­რი­თო­ბის სცე­ნებ­ში ძი­რი­თა­დად მო­ნა­წი­ლე­ობ­დნენ ამე­რი­კა­სა და ევ­რო­პა­ში ნამ­ყო­ფი მო­ჯი­რი­თე­ე­ბი, მათ შო­რის თა­ვად კვი­ტა­იშ­ვი­ლე­ბი. რა­საკ­ვირ­ვე­ლია, ამ მა­სობ­რი­ვი სცე­ნი­სათ­ვის სა­ჭი­რო გახ­და დი­დძა­ლი მა­ყუ­რე­ბე­ლი - ორი ათა­სი "ამე­რი­კე­ლი", ვინც ტრი­ბუ­ნებს შე­ავ­სებ­და. ეს პრობ­ლე­მაც ად­ვი­ლად გა­და­წყვი­ტეს: ოფი­ცი­ა­ლუ­რად გა­მო­ცხად­და გა­და­ღე­ბის დღე და თბი­ლი­სის კი­ნო­თე­ატ­რებ­ში გა­უშ­ვეს სა­რეკ­ლა­მო რგო­ლე­ბი, სა­დაც ყვე­ლა მსურ­ველს იწ­ვევ­დნენ დიდ სა­ცირ­კო წარ­მოდ­გე­ნა­ში გა­და­სა­ღე­ბად, მხო­ლოდ ერთი პი­რო­ბით- ყვე­ლა­ნი ევ­რო­პულ კოს­ტი­უ­მებ­ში გა­მო­წყო­ბი­ლი უნდა მო­ვიდ­ნე­ნო. დათ­ქმულ დროს ცირ­კის თაღ­თან, სა­დაც კვი­ტა­იშ­ვი­ლე­ბის მიერ ამე­რი­კი­დან ჩა­მო­ტა­ნი­ლი პლა­კა­ტი წარ­წე­რით "101 Ranch Real Wild West Sow" ("101 რან­ჩოს ნამ­დვი­ლი ვე­ლუ­რი და­სავ­ლე­თის შოუ") გა­მო­ეკ­რათ, მო­სა­ლოდ­ნელ­ზე მეტ­მა ადა­მი­ან­მა მო­ი­ყა­რა თავი. "ვინც ძა­ლი­ან ჰგავ­და ამე­რი­კელს, მის­ვლის­თა­ნა­ვე შე­უშ­ვეს, "ნა­ხევ­რა­და­მე­რი­კე­ლე­ბი" კი "ოქ­როს თა­და­რიგ­ში" ჩა­ა­ყე­ნეს. აგერ, გა­მოჩ­ნდა ამე­რი­კულ ყა­ი­და­ზე ხა­კის­ფერ ტან­საც­მელ­ში გა­მო­წყო­ბი­ლი ოფი­ცე­რი, მერე რაჯა მო­ვი­და თა­ვი­სი მდი­ვა­ნი ქა­ლით (ეს უკვე გა­დაც­მუ­ლი მსა­ხი­ო­ბე­ბი იყ­ვნენ), შემ­დეგ ვი­ღაც მო­ხა­ლი­სე ზო­ლე­ბი­ან შარ­ვალ­სა და გრძელ­კალ­თი­ან სერ­თუკ­ში, ვი­თომ ნამ­დვი­ლი "ძია სე­მია". ბო­ლოს კი მო­ად­გა მან­ქა­ნა, რო­მელ­შიც მარ­თლაც ნამ­დვი­ლი ამე­რი­კე­ლე­ბი იყ­ვნენ, თბი­ლის­ში მყო­ფი რო­მე­ლი­ღაც ამე­რი­კუ­ლი კო­მი­ტე­ტი­დან- ცხა­დია, მა­თაც გა­ე­გოთ ეს ამ­ბა­ვი და გულ­წრფე­ლად მო­ვიდ­ნენ და­სახ­მა­რებ­ლად".

იყო კუ­რი­ო­ზიც: ერთ მსურ­ველს "ბუ­დი­ო­ნოვ­კა" ეცვა. მას გა­ნუ­მარ­ტეს, რომ ამე­რი­კე­ლად ვერ გა­მოდ­გე­ბო­და, მაგ­რამ თა­ვი­სას მა­ინც არ იშ­ლი­და- გა­და­ღე­ბა­ში მინ­და მო­ნა­წი­ლე­ო­ბის მი­ღე­ბაო. ეპი­ზოდს ოთხი ოპე­რა­ტო­რი იღებ­და: ს. ზა­ბოზ­ლა­ე­ვი, ვ. ენ­გელ­სი, ა. პო­ლი­კე­ვი­ჩი და მოს­კო­ვე­ლი ნ. ტი­ხო­ნო­ვი. თა­ვად რე­ჟი­სო­რი სა­ხელ­და­ხე­ლოდ აგე­ბუ­ლი კოშ­კი­დან, რუ­პო­რით ხელ­ში ხელ­მძღვა­ნე­ლობ­და გა­და­ღე­ბის პრო­ცესს. ფოტო: კად­რი ფილ­მი­დან "ვინ არის დამ­ნა­შა­ვე?"fb

ალექ­სან­დრე წუ­წუ­ნა­ვამ და­ამ­ტკი­ცა, რომ იგი მა­სობ­რი­ვი სცე­ნე­ბის გა­და­ღე­ბის დი­დოს­ტა­ტია. ასე­თი გრან­დი­ო­ზუ­ლი სცე­ნა, რო­მელ­საც ანა­ლო­გი არ ჰქონ­და იმ­დრო­ინ­დელ საბ­ჭო­თა კი­ნე­მა­ტოგ­რაფ­ში, სარ­ე­კორ­დო ვა­და­ში - ერთ დღე­ში გა­და­ი­ღეს. კი­ნო­სუ­რა­თი წუ­წუ­ნა­ვას ჰქონ­და ორ სე­რი­ად გა­და­ღე­ბუ­ლი, მაგ­რამ მოს­კოვ­ში ჩა­ტა­ნი­ლი ფირი "სა­ხკინმრეწ­ვის" წარ­მო­მად­გე­ნელ­მა გრი­გო­რი არუს­ტა­ნოვ­მა შეკ­ვე­ცა. შემ­ცი­რე­ბას­თან ერ­თად ფილ­მს სა­ხე­ლიც შე­უც­ვა­ლეს - "უა­ილდ ვეს­ტის მხე­და­რი" და­არ­ქვეს. ამას გარ­და, არუს­ტა­ნოვ­მა შეც­ვა­ლა ზო­გი­ერ­თი ტიტ­რი და სა­დაც "ქარ­თვე­ლი მო­ჯი­რი­თე­ე­ბი" ეწე­რა, "კავ­კა­სი­ელ მო­ჯი­რი­თე­ე­ბად" გა­და­ა­კე­თა. ამის შე­დე­გი იყო, რომ ზო­გი­ერთ საბ­ჭო­ურ და უცხო­ურ რე­ცენ­ზი­ებ­ში მო­ჯი­რი­თე­ებს კავ­კა­სი­ე­ლე­ბად და არა ქარ­თვე­ლე­ბად მო­იხ­სე­ნი­ებ­დნენ: "გან­საც­ვიფ­რე­ბე­ლი და მე­ტად სა­ინ­ტე­რე­სოა ამე­რი­კუ­ლი ცირ­კი და კავ­კა­სი­უ­რი ჯი­რი­თი". რე­ჟი­სო­რი ასე­ვე ხაზს უს­ვამ­და: "მე მი­მაჩ­ნია, რომ თუ სა­ქარ­თვე­ლოს "სა­ხკინმრეწ­ვი" უშ­ვებს რა­ი­მე ფილ­მს, მას უნდა ჰქონ­დეს სა­ქარ­თვე­ლოს "სა­ხკინმრეწ­ვის" მარ­კა, თუ სომ­ხე­თი უშ­ვებს- სომ­ხუ­რი, თუ აზერ­ბა­ი­ჯა­ნი- აზერ­ბა­ი­ჯა­ნუ­ლი, მაგ­რამ არ შე­იძ­ლე­ბა ყო­ვე­ლი­ვე ამის არე­ვა ერ­თმა­ნეთ­ში. ქარ­თუ­ლი ყო­ფის არე­ვა... სა­ერ­თო კავ­კა­სი­ურ მას­შტაბ­ში და სი­კოს (კოტე მი­ქა­ბე­რი­ძის გმი­რი.- ი. მ.) მოხ­სე­ნი­ე­ბა კავ­კა­სი­ელ მო­ჯი­რი­თედ- ყოვ­ლად შე­უძ­ლე­ბე­ლია".

მი­უ­ხე­და­ვად მოს­კოვ­ში მივ­ლი­ნე­ბუ­ლი რე­ჟი­სო­რის პრო­ტეს­ტი­სა, ფილ­მი მა­ინც და­მა­ხინჯდა, და­ი­კარ­გა ავ­ტო­რი­სე­უ­ლი თავ­და­პირ­ვე­ლი ჩა­ნა­ფიქ­რი. გა­აგ­რძე­ლეთ კი­თხვა

ტეხამს
0

უცნობილესი ფილმი მუნჯი კინოს პერიოდში. დიდი ფული მოუტანა "სახკინმრეწვს". თუმცა ქართული კინოს ეს პერიოდი ფაქტიურად მასამ არც იცის, და არც აღარავის ახსოვს. როგორ აკეთებდნენ ფულს ქართველი კინომუშაკები დიდი კონკურენციის პირობებში. დღეს სამწუხაროდ ისევ ის 60-იანი წლების საფესტივალო ფილმების განწყობაა ქართულ კინოში. დავიწყებულია ხარისხიანი კომერციული კინო. 

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
ენტონი ფაუჩი მიმართვას ავრცელებს - "აიცერი, თუ არ ხარ აცრილი და მიიღე "ბუსტერ" დოზა, თუ უკვე აცრილი ხარ"
ავტორი:

"ვინ არის დამნაშავე?" -  როგორ იღებდნენ გრანდიოზულ სცენებს, რომელსაც იმჟამინდელ საბჭოთა კინემატოგრაფში ანალოგი არ ჰქონდა?

"ვინ არის დამნაშავე?" -  როგორ იღებდნენ გრანდიოზულ სცენებს, რომელსაც იმჟამინდელ საბჭოთა კინემატოგრაფში ანალოგი არ ჰქონდა?

1924 წლის 5 ნოემბრის გაზეთ "კომუნისტში" გამოქვეყნდა ინფორმაცია, ალექსანდრე წუწუნავა "სახკინმრეწვში" მიიწვიესო. რეჟისორს რამდენიმე პროექტის განხორციელება სურდა, მაგრამ სხვადასხვა მიზეზთა გამო, ვერც ერთი ვერ მოხერხდა. საბოლოოდ, გერმანე გოგიტიძის მეცადინეობით შეჩერდნენ ნინო ნაკაშიძის პოპულარულ პიესაზე - "ვინ არის დამნაშავე?".

ალექსანდრე წუწუნავას ეს პიესა თავის დროზე წარმატებით ჰქონდა დადგმული სცენაზე. ფილმისთვის რეჟისორმა თავად დაწერა სცენარი. ეს საქართველოში პიესის ეკრანიზაციის პირველი შემთხვევა იყო. მთავარ როლებზე მან ნატო ვაჩნაძისა და კოტე მიქაბერიძის დუეტი მიიწვია. ნაწარმოების სიუჟეტი, რომელიც ნამდვილ ამბავზეა დაფუძნებული, დრამატულად ვითარდება:

გამდიდრების ჟინით შეპყრობილი დედის ჩაგონებით, გურული გლეხი სიკო, სხვა დაქირავებულ ცხენოსნებთან ერთად მიემგზავრება აშშ-ში, რათა იქაურ ცირკში- "უაილდ უესტ შოუში" იჯირითოს და ფული დააგროვოს. შინ ცოლ-შვილი, დედა და მოხუცი ბაბუა რჩებიან. სიკოს გამგზავრების შემდეგ მისი შვილი და ბაბუა გარდაიცვლება, მეუღლე ფატის კი მეზობელი შეაცდენს. ამერიკიდან დაბრუნებულ სიკოს ცოლი ფეხმძიმედ დახვდება. შეურაცხყოფილი ფატი თავს იხრჩობს, სიკო სახლ-კარს გადაწვავს და თვითონაც იღუპება.

ფილმის სოციალური ფონი ორი ძირითადი მიმართულებით იშლება:

ადამიანი და ოჯახი, ადამიანი და გარემომცველი პირობები. გლეხი ქალის უმწეო მდგომარეობა და მისი ბრძოლა თანასწორობისთვის. სიუჟეტის სიმძაფრემ, ადამიანური კონფლიქტების, გარემოსა და ეპოქის რეალისტურმა ასახვამ ფილმს მაშინვე მოუტანა პოპულარობა.

"სურათი თავიდან ბოლომდე გამსჭვალულია დეტალების მძლავრი რეალიზმით, მასში მოცემულია განვითარების უბადლო ხაზი, უზადოდ მოტივირებული კავშირი". ფილმის მომზადების პერიოდში ოზურგეთსა და ლანჩხუთში უამრავი მასალა შეაგროვეს, რომელიც სამწუხაროდ, უგზო-უკვლოდ გაქრა. შემორჩენილია მოჯირითე ლუკა ჩხარტიშვილის წერილი (1925 წლის 23 აგვისტო) ივანე ურუშაძისადმი, სადაც იგი საყვედურს გამოთქვამს ალექსანდრე წუწუნავასადმი ფოტომასალის დაკარგვის გამო: "მე შევეკითხე იგენს, რომ რათ უნდებიან სურათები-მეთქი. იგენმა მითხრეს, რომ ეს სურათები გამოცხათდება პრაჟეკტორში ჯერ საქართველოში, მერე კი რუსეთშიო. მაშვინ მე ვუთხარი, სურათებს გაგატან სხვადასხვანაირებს-მეთქი, მაგრამ უნდა იყოს ჩემი სახელი გამოცხადებული, რომელიც ვიყავით სხვადასხვა სახელმწიფოში ვისტავკებში მე და ჩემი ამხანაგები გურულები და თქვენმა გამოგზავნილმა კაცმაც შემპირდა, რომ თქვენი სახელიც იქმნება და გურულებისაცო და... (15) ხუთმეტი კაცი და (4) ქალი დაჭირდებაო იმ კამპანიასო. მე ძალიან გამიხარდა, მარა ეს ყველა ტყვილი დარჩა. მერე გევიგე, რომ კაზაქები და კვეტაიშვილი მისი ცოლით არისო... მერე კაცი გავუგზავნე პანტელეიმონ ცინცაძე და შევუთვალე, რომ რაღამც ყველაფერში მოგვატყუე, სურათები გამომიგზავნე და პრაცენტები-მეთქი და შემომითვალა, ყველაფერში გაგისწორდებიო. დღესეც არაფერი ამბავია, ივანე ბატონო... ორი სურათი იმისანა ურევია ამ სურათებში, რომ (200) ორასი მანეთი რომ მომცეს, არ მივცემ, ამის გამოწყობა მე მინდოდა, მარა დრომაც არ მომიწყო ხელი. ლუკა ჩხარტიშვილი". ფოტო: ნატო ვაჩნაძე. კადრები ფილმიდან"ვინ არის დამნაშავე?"

ალექსანდრე წუწუნავას სურდა, ფილმში ეჩვენებინა ქართული კინოს გაქანება, გრანდიოზული მასობრივი სცენები, რომლებიც დიდ შთაბეჭდილებას მოახდენდნენ და იმავდროულად, ლოგიკური მეკავშირის როლს შეასრულებდნენ ფილმის საერთო არქიტექტონიკაში. ამიტომ დიდი ფიქრის შემდეგ რეჟისორმა გადაწყვიტა ფილმში ეჩვენებინა ამერიკული "ველური დასავლეთის" შოუ თავისი მასშტაბურობითა და მრავალფეროვნებით. ამერიკაში ექსპედიციაზე ფიქრი მთვარეზე გაფრენის ტოლფასი იყო, ამიტომაც წუწუნავა, სიკოს როლის შემსრულებელ კოტე მიქაბერიძესთან ერთად, ველიკო და მარო კვიტაიშვილების ოჯახს მიადგა. ცოლ-ქმარი კვიტაიშვილები, ბრწყინვალე მხედრები, თავიანთ გუნდთან ერთად XX საუკუნის ათიანი წლებიდან გამოდიოდნენ ამერიკული შოუებისა და ცირკების არენებზე.

"მიადგნენ თუ არა კვიტაიშვილების სახლს, როგორც კოტე მიქაბერიძემ გვიამბო, ყანიდან შემოესმათ... ინგლისური სიმღერა. მელოდიას იწყებდა კვიტაიშვილების ქალიშვილი, ამერიკაში დაბადებული და წამოჩიტული, დედ-მამა კი ჰყვებოდა. მომავალი ფილმის ავტორს დაწვრილებით, დოკუმენტური სიზუსტით აინტერესებდა ყველაფერი ამერიკული ცირკის კონსტრუქციის შესახებ... ასევე საჭირო იყო ცირკის მონაწილე სხვადასხვა ჟანრისა და ეროვნების მსახიობებისა და, უბრალოდ, თანამშრომლების კოსტიუმების გაცნობა, შემორჩენილი ფოტოებისა თუ აფიშების ნახვა და ათასი წვრილმანი; ეს აუცილებელი იყო, რათა ფილმში ეჩვენებინათ ამერიკული ცირკის არა საცოდავად შეკოწიწებული ბუტაფორია, რომელიც თავისი უმწეობის გამო ცინიკურად განაწყობდა მაყურებელს, არამედ ნამდვილი, რეალური სახე. ალექსანდრე წუწუნავას "ვიზიტმა" კარგი შედეგი გამოიღო - კვიტაიშვილებს ამ მხრივ უხვი მასალა აღმოაჩნდათ".

რეჟისორი ჩანაფიქრის ხორცშესხმას შეუდგა: "სახკინმრეწვის" ეზოში სამწრიანი ამერიკული ცირკი ხუთ დღეში ააშენეს, კაუბოების, ინდიელების, მოცეკვავეების, მოჯირითე გურულების კოსტიუმები ერთ კვირაში შეიკერა.

საინტერესოა, რომ ჯირითობის სცენებში ძირითადად მონაწილეობდნენ ამერიკასა და ევროპაში ნამყოფი მოჯირითეები, მათ შორის თავად კვიტაიშვილები. რასაკვირველია, ამ მასობრივი სცენისათვის საჭირო გახდა დიდძალი მაყურებელი - ორი ათასი "ამერიკელი", ვინც ტრიბუნებს შეავსებდა. ეს პრობლემაც ადვილად გადაწყვიტეს: ოფიციალურად გამოცხადდა გადაღების დღე და თბილისის კინოთეატრებში გაუშვეს სარეკლამო რგოლები, სადაც ყველა მსურველს იწვევდნენ დიდ საცირკო წარმოდგენაში გადასაღებად, მხოლოდ ერთი პირობით- ყველანი ევროპულ კოსტიუმებში გამოწყობილი უნდა მოვიდნენო. დათქმულ დროს ცირკის თაღთან, სადაც კვიტაიშვილების მიერ ამერიკიდან ჩამოტანილი პლაკატი წარწერით "101 Ranch Real Wild West Sow" ("101 რანჩოს ნამდვილი ველური დასავლეთის შოუ") გამოეკრათ, მოსალოდნელზე მეტმა ადამიანმა მოიყარა თავი. "ვინც ძალიან ჰგავდა ამერიკელს, მისვლისთანავე შეუშვეს, "ნახევრადამერიკელები" კი "ოქროს თადარიგში" ჩააყენეს. აგერ, გამოჩნდა ამერიკულ ყაიდაზე ხაკისფერ ტანსაცმელში გამოწყობილი ოფიცერი, მერე რაჯა მოვიდა თავისი მდივანი ქალით (ეს უკვე გადაცმული მსახიობები იყვნენ), შემდეგ ვიღაც მოხალისე ზოლებიან შარვალსა და გრძელკალთიან სერთუკში, ვითომ ნამდვილი "ძია სემია". ბოლოს კი მოადგა მანქანა, რომელშიც მართლაც ნამდვილი ამერიკელები იყვნენ, თბილისში მყოფი რომელიღაც ამერიკული კომიტეტიდან- ცხადია, მათაც გაეგოთ ეს ამბავი და გულწრფელად მოვიდნენ დასახმარებლად".

იყო კურიოზიც: ერთ მსურველს "ბუდიონოვკა" ეცვა. მას განუმარტეს, რომ ამერიკელად ვერ გამოდგებოდა, მაგრამ თავისას მაინც არ იშლიდა- გადაღებაში მინდა მონაწილეობის მიღებაო. ეპიზოდს ოთხი ოპერატორი იღებდა: ს. ზაბოზლაევი, ვ. ენგელსი, ა. პოლიკევიჩი და მოსკოველი ნ. ტიხონოვი. თავად რეჟისორი სახელდახელოდ აგებული კოშკიდან, რუპორით ხელში ხელმძღვანელობდა გადაღების პროცესს. ფოტო: კადრი ფილმიდან "ვინ არის დამნაშავე?"fb

ალექსანდრე წუწუნავამ დაამტკიცა, რომ იგი მასობრივი სცენების გადაღების დიდოსტატია. ასეთი გრანდიოზული სცენა, რომელსაც ანალოგი არ ჰქონდა იმდროინდელ საბჭოთა კინემატოგრაფში, სარეკორდო ვადაში - ერთ დღეში გადაიღეს. კინოსურათი წუწუნავას ჰქონდა ორ სერიად გადაღებული, მაგრამ მოსკოვში ჩატანილი ფირი "სახკინმრეწვის" წარმომადგენელმა გრიგორი არუსტანოვმა შეკვეცა. შემცირებასთან ერთად ფილმს სახელიც შეუცვალეს - "უაილდ ვესტის მხედარი" დაარქვეს. ამას გარდა, არუსტანოვმა შეცვალა ზოგიერთი ტიტრი და სადაც "ქართველი მოჯირითეები" ეწერა, "კავკასიელ მოჯირითეებად" გადააკეთა. ამის შედეგი იყო, რომ ზოგიერთ საბჭოურ და უცხოურ რეცენზიებში მოჯირითეებს კავკასიელებად და არა ქართველებად მოიხსენიებდნენ: "განსაცვიფრებელი და მეტად საინტერესოა ამერიკული ცირკი და კავკასიური ჯირითი". რეჟისორი ასევე ხაზს უსვამდა: "მე მიმაჩნია, რომ თუ საქართველოს "სახკინმრეწვი" უშვებს რაიმე ფილმს, მას უნდა ჰქონდეს საქართველოს "სახკინმრეწვის" მარკა, თუ სომხეთი უშვებს- სომხური, თუ აზერბაიჯანი- აზერბაიჯანული, მაგრამ არ შეიძლება ყოველივე ამის არევა ერთმანეთში. ქართული ყოფის არევა... საერთო კავკასიურ მასშტაბში და სიკოს (კოტე მიქაბერიძის გმირი.- ი. მ.) მოხსენიება კავკასიელ მოჯირითედ- ყოვლად შეუძლებელია".

მიუხედავად მოსკოვში მივლინებული რეჟისორის პროტესტისა, ფილმი მაინც დამახინჯდა, დაიკარგა ავტორისეული თავდაპირველი ჩანაფიქრი. გააგრძელეთ კითხვა

"შავ-ბნელი შურით შემშურდა ჩემი შვილის... ყველა მეზიზღებოდა, ვინც მასთან ერთად სცენაზე იდგა" - თეა დარჩიას აღიარება და სცენიდან წამოსვლის ამბავი

"შოუში გადამწყვეტი ბრძოლები იწყება" - რისთვის ემზადება "სამზარეულოს ომების" საუკეთესო ექვსეული და როგორია მათი გეგმები შოუს შემდეგ

"ნამდვილი მე" - როგორ გამოიყურებიან ქართველი ვარსკვლავები ფოტოშოპის და ფილტრის გარეშე