სამართალი
საზოგადოება
Faceამბები
მსოფლიო
მოზაიკა
კულტურა/შოუბიზნესი
სამხედრო
სპორტი
კონფლიქტები
უსაფრთხოების ექსპერტი – ანაკლიის პორტზე: „მოსკოვი დაინტერესებულია პორტის მშენებლობის შეჩერებით“
უსაფრთხოების ექსპერტი – ანაკლიის პორტზე: „მოსკოვი დაინტერესებულია პორტის მშენებლობის შეჩერებით“

„ანაკ­ლი­ის გან­ვი­თა­რე­ბის კონ­სორ­ცი­უ­მის“ დამ­ფუძ­ნებ­ლის მა­მუ­კა ხა­ზა­რა­ძის წი­ნა­აღ­მდეგ 10 წლის წი­ნან­დელ საქ­მე­ზე და­წყე­ბულ­მა გა­მო­ძი­ე­ბამ ბევ­რი კი­თხვის ნი­შა­ნი გა­ა­ჩი­ნა, მათ შო­რის, გაჩ­ნდა კი­თხვე­ბი და ეჭ­ვე­ბი უშუ­ა­ლოდ ანაკ­ლი­ის პორ­ტის მო­მა­ვალ­თან და­კავ­ში­რე­ბი­თაც, რო­მე­ლიც მო­ცე­მუ­ლი მო­მენ­ტის­თვის სა­ქარ­თვე­ლოს სტრა­ტე­გი­ულ ობი­ექ­ტად გა­ნი­ხი­ლე­ბა.ანაკ­ლი­ის პორ­ტის მნიშ­ვნე­ლო­ბა­ზე, მის ირ­გვლივ თავ­მოყ­რილ აქ­ტო­რებ­სა და იმა­ზე, ვის ინ­ტე­რეს­ში შე­დის პორ­ტის ფუნ­ქცი­ო­ნი­რე­ბის შე­ფერ­ხე­ბა სა­ერ­თა­შო­რი­სო უსაფრ­თხო­ე­ბის სა­კი­თხთა სპე­ცი­ა­ლის­ტი გი­ორ­გი გობ­რო­ნი­ძე სა­უბ­რობს.

გი­ორ­გი გობ­რო­ნი­ძე: შე­საძ­ლოა, ვი­ღა­ცამ თქვას, „სხვა პორ­ტე­ბიც გვაქვს, მათ ვერ ვა­მუ­შა­ვებთ სრუ­ლი სიმ­ძლავ­რით და კი­დევ ახა­ლი პორ­ტი რა­ტომ იქ­ნე­ბა სა­ჭი­როო“. მაგ­რამ ეს არის ღრმა­წყლო­ვა­ნი პორ­ტი და მას სე­რი­ო­ზუ­ლი მნიშ­ვნე­ლო­ბა აქვს არა მხო­ლოდ ინფრას­ტრუქ­ტუ­რუ­ლი და ეკო­ნო­მი­კუ­რი, არა­მედ სამ­ხედ­რო თვალ­საზ­რი­სით: თუ სა­ქარ­თვე­ლო ოდეს­მე გახ­დე­ბა ჩრდი­ლო­ატ­ლან­ტი­კუ­რი ალი­ან­სის წევ­რი, ეს პორ­ტი შეძ­ლებს, გარ­კვე­უ­ლი როლი ითა­მა­შოს შავი ზღვის უსაფრ­თხო­ე­ბა­ში, მათ შო­რის, ვგუ­ლის­ხმობ ეკო­ნო­მი­კურ უსაფრ­თხო­ე­ბას. პორ­ტი კი­დევ აჩენს ალ­ტერ­ნა­ტი­ულ მარ­შრუ­ტებს ცენ­ტრა­ლუ­რი აზი­ის აქ­ტო­რე­ბის­თვის. რუ­სეთს რომ და­ვუ­ჯე­როთ, აქ შე­საძ­ლოა, სამ­ხედ­რო გე­მე­ბიც ვი­ხი­ლოთ – ამე­რი­კუ­ლი. რაც მგო­ნია, რომ მა­ინც გა­და­ჭარ­ბე­ბუ­ლი მსჯე­ლო­ბაა და­ახ­ლო­ე­ბით იმა­ვე სე­რი­ი­დან, სა­ი­და­ნაც ლუ­გა­რის ლა­ბო­რა­ტო­რი­ა­ზე ატე­ხი­ლი მი­თე­ბი მო­დი­ო­და, მაგ­რამ, მთლი­ა­ნო­ბა­ში, პორ­ტს საკ­მა­ოდ სე­რი­ო­ზუ­ლი რო­ლის თა­მა­ში შე­უძ­ლია რე­გი­ონ­ში სტა­ბი­ლუ­რი გან­ვი­თა­რე­ბის უზ­რუნ­ველ­ყო­ფის თვალ­საზ­რი­სით, თუკი ეს პორ­ტი ისე ამუ­შავ­დე­ბა და ისე­თი იქ­ნე­ბა, რო­გორ­საც გვპირ­დე­ბი­ან.

– ხში­რად გვეს­მის, რომ პორ­ტს რე­გი­ო­ნის მას­შტა­ბით, სტა­ბი­ლუ­რო­ბის თვალ­საზ­რი­სით, მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი რო­ლის თა­მა­ში შე­უძ­ლია. გან­ვუ­მარ­ტოთ მკი­თხველს, რას გუ­ლის­ხმობს ეს...

– ერთი მხრივ, ეს არის ღრმა­წყლო­ვა­ნი პორ­ტი და მისი შე­საძ­ლებ­ლო­ბა ტვირ­თე­ბის გა­და­ზიდ­ვის თვალ­საზ­რი­სი­თაც აღე­მა­ტე­ბა ბა­თუ­მი­სა და ფო­თის პორ­ტე­ბის შე­საძ­ლებ­ლო­ბებს და აქე­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, აჩენს ალ­ტერ­ნა­ტი­ულ სა­ზღვაო მარ­შრუტს ცენ­ტრა­ლუ­რი აზი­ის სა­ხელ­მწი­ფო­ე­ბის­თვის ტვირ­თე­ბის და­სავ­ლეთ­ში გა­სა­ტა­ნად და ზო­გა­დად, აზი­ის რე­გი­ო­ნის ქვეყ­ნე­ბის­თვის. ახ­ლა­ხან იყო ლა­პა­რა­კი ავ­ღა­ნე­თი­დან ტვირ­თე­ბის სა­ქარ­თვე­ლოს გავ­ლით ტრან­ზიტ­ზე. ასე­თი პრო­ექ­ტე­ბის­თვის, რა თქმა უნდა, სა­ქარ­თვე­ლოს მიმ­ზიდ­ვე­ლო­ბა კი­დევ უფრო მე­ტად გა­იზ­რდე­ბა, რად­გან მას ექ­ნე­ბა სრულ­ფა­სო­ვა­ნი ინფრას­ტრუქ­ტუ­რა, რათა ბო­ლომ­დე ჩა­ერ­თოს მსგავს პრო­ექ­ტებ­ში.

„რაც უფრო მეტი ეკო­ნო­მი­კუ­რი ინ­ტე­რე­სია წარ­მოდ­გე­ნი­ლი კონ­კრე­ტულ არე­ალ­ში, მით უფრო მა­ღა­ლია მისი სტა­ბი­ლუ­რო­ბის ხა­რის­ხი “.

თუ სა­ი­დან­ღაც ვი­ღაც იღებს შე­მო­სა­ვალს, მას არ სჭირ­დე­ბა, რომ იქ იყოს დეს­ტა­ბი­ლი­ზა­ცია, კონ­ფლიქ­ტი, არე­უ­ლო­ბა და ა.შ., რად­გან ეს, სა­ბო­ლოო ჯამ­ში, ისევ და ისევ მის ეკო­ნო­მი­კურ სარ­გე­ბელს შე­უქ­მნის საფრ­თხეს. მე­ო­რე მხრივ, ეს გა­აძ­ლი­ე­რებს სა­ქარ­თვე­ლოს ეკო­ნო­მი­კურ პო­ტენ­ცი­ალს. იმ მო­ცე­მუ­ლო­ბის გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბით, რომ გვინ­და თუ არა, სამ­ხრეთ კავ­კა­სი­ის რე­გი­ონ­ში ცენ­ტრა­ლურ პო­ზი­ცი­ა­ზე მყო­ფი ქვე­ყა­ნა ვართ – ერ­თგვა­რი ჰაბი და შე­იძ­ლე­ბა ით­ქვას, რომ ერ­თგვა­რი გა­დაკ­ვე­თის წერ­ტი­ლიც, სომ­ხეთ­სა და აზერ­ბა­ი­ჯანს შო­რის არ­სე­ბუ­ლი რთუ­ლი ურ­თი­ერ­თო­ბე­ბი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, ჩვე­ნი ეკო­ნო­მი­კუ­რი პო­ტენ­ცი­ა­ლის გაძ­ლი­ე­რე­ბა პირ­და­პირ აი­სა­ხე­ბა ჩვე­ნი უსაფრ­თხო­ე­ბის გაძ­ლი­ე­რე­ბა­ზე, რაც, თა­ვის მხრივ, ხელს შე­უ­წყობს სამ­ხრეთ კავ­კა­სი­ის რე­გი­ონ­ში სტა­ბი­ლუ­რო­ბას – ჩვე­ნი ეკო­ნო­მი­კის გაძ­ლი­ე­რე­ბა შე­ამ­ცი­რებს ჩვენს და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბას იგი­ვე გარე აქ­ტო­რებ­ზე. შე­სა­ბა­მი­სად, შევ­ძლებთ, უფრო მე­ტად გა­ვაძ­ლი­ე­როთ გნე­ბავთ ჩვე­ნი გე­ო­პო­ლი­ტი­კუ­რი როლი, სა­გა­რეო პო­ლი­ტი­კუ­რი მნიშ­ვნე­ლო­ბა მთლი­ა­ნად რე­გი­ო­ნის­თვის. გარ­და ამი­სა, თუ ეს პორ­ტი სამ­ხედ­რო და­ნიშ­ნუ­ლე­ბით არ იქ­ნე­ბა გა­მო­ყე­ნე­ბუ­ლი, მას მნიშ­ვნე­ლო­ბა ექ­ნე­ბა სამ­ხედ­რო ტვირ­თე­ბის გა­და­ზიდ­ვის­თვის და ა.შ. თუნ­დაც, სამ­ხედ­რო გე­მე­ბის მი­ღე­ბის თვალ­საზ­რი­სი­თაც. გვახ­სოვს 2008 წლის ომი, რო­დე­საც ბა­თუ­მის პორ­ტს გა­უ­ჭირ­და, მი­ე­ღო ამე­რი­კუ­ლი მე-6 ფლო­ტი­ლი­ის ფლაგ­მა­ნი. ამ თვალ­საზ­რი­სი­თაც უფრო მე­ტად ვიქ­ნე­ბით მომ­ზა­დე­ბუ­ლე­ბი, რომ ჩვენს მო­კავ­ში­რე­ებ­თან სხვა ტი­პის ურ­თი­ერ­თო­ბა გვქონ­დეს შავი ზღვის რე­გი­ონ­ში უსაფრ­თხო­ე­ბის უზ­რუნ­ველ­ყო­ფის კუ­თხით. ამ­დე­ნად, საკ­მა­ოდ ბევ­რი ფაქ­ტო­რია, რო­მე­ლიც გან­სა­ზღვრავს ამ პორ­ტის მნიშ­ვნე­ლო­ბას მთლი­ა­ნად რე­გი­ო­ნის­თვის. ამი­ტომ არის ეს მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი. შავ ზღვა­ზე ასე­თი ძი­რი­თა­დი ინფრას­ტრუქ­ტუ­რა აღ­მო­სავ­ლეთ სა­ნა­პი­რო­ზე არის მოს­კო­ვის ხელ­ში, გან­სა­კუთ­რე­ბით ყი­რი­მის ანექ­სი­ის შემ­დეგ, და უკ­რა­ი­ნას ოდე­სის პორ­ტი აქვს – დიდი და მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი.

პოსტსაბ­ჭო­თა სივ­რცე­ში ამ ტი­პის პორ­ტი შავი ზღვის აღ­მო­სავ­ლეთ სა­ნა­პი­რო­ზე ნაკ­ლე­ბად არის და ეს იქ­ნე­ბა მარ­თლაც გა­მო­ნაკ­ლი­სი და მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი.

– ვის ინ­ტე­რეს­ში არ შე­დის პორ­ტის მშე­ნებ­ლო­ბა?

– ცხა­დია, რუ­სე­თის. შავი ზღვის აუზ­ში ნე­ბის­მი­ე­რი ასე­თი პრო­ექ­ტის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბა, ნე­ბის­მი­ე­რი ძალ­თა გა­და­თა­მა­შე­ბა პირ­და­პირ აზი­ა­ნებს რუ­სულ რო­გორც სამ­ხედ­რო, ისე ეკო­ნო­მი­კურ ინ­ტე­რესს. მოს­კო­ვი იმი­თაც უკ­მა­ყო­ფი­ლოა, რომ შავ ზღვა­ში, თუნ­დაც სამ­ხედ­რო ყოფ­ნის თვალ­საზ­რი­სით, ის არ არის პირ­ვე­ლი – მას გა­ცი­ლე­ბით აღე­მა­ტე­ბა ნა­ტოს კო­ა­ლი­ცია თურ­ქე­თის ხარ­ჯზე, რო­მე­ლიც შავ ზღვა­ში თა­ვი­სი ძლი­ე­რე­ბით პირ­ვე­ლი სა­ხელ­მწი­ფოა. გარ­და ამი­სა, ნე­ბის­მი­ე­რი ალ­ტერ­ნა­ტი­უ­ლი მარ­შრუ­ტის გა­ჩე­ნით რუ­სე­თი ტვირ­თე­ბის გარ­კვე­ულ ნა­წილს და­კარ­გავს. შე­სა­ბა­მი­სად,

„მოს­კო­ვი და­ინ­ტე­რე­სე­ბუ­ლია პორ­ტის მშე­ნებ­ლო­ბის შე­ჩე­რე­ბით“.

ამას ისიც ადას­ტუ­რებს, რომ ნე­ბის­მი­ე­რი რუსი ე.წ. ექ­სპერ­ტი, მეც­ნი­ე­რი თუ პო­ლი­ტი­კუ­რი მოღ­ვა­წე ხში­რად სა­უბ­რობს, რომ რო­გორც ყარ­სი-ახალ­ქა­ლა­ქის რკი­ნიგ­ზა, ისე ანაკ­ლი­ის პორ­ტი სამ­ხედ­რო-პო­ლი­ტი­კუ­რი პრო­ექ­ტე­ბია. გა­ვიხ­სე­ნოთ ლავ­რო­ვის ბოლო ინ­ტერ­ვიუ. ჟურ­ნა­ლის­ტი პირ­და­პირ „აწ­ვე­ბა“ მას, „ხომ ხე­დავთ, ქარ­თვე­ლე­ბი ანაკ­ლი­ა­ში ამე­რი­კე­ლებ­თან ერ­თად აშე­ნე­ბენ ღრმა­წყლო­ვან პორ­ტს, რო­მე­ლიც შეძ­ლებს, მი­ი­ღოს ამე­რი­კუ­ლი წყალ­ქვე­შა ხო­მალ­დე­ბი და ჩვენ ამ ფონ­ზე არა­ფერს ვა­კე­თებთ“. ლუ­გა­რის ლა­ბო­რა­ტო­რი­ის პა­რა­ლე­ლუ­რად რუ­სულ მე­დი­ა­ში პე­რი­ო­დუ­ლად არის ამ თე­მა­ზე სა­უ­ბა­რი – თით­ქოს, ეს არ არის ეკო­ნო­მი­კუ­რად რენ­ტა­ბე­ლუ­რი და მომ­გე­ბი­ა­ნი პრო­ექ­ტი.

„რა­ტომ­ღაც, რუსი ექ­სპერ­ტე­ბის გარ­და, დე­და­მი­წის ზურ­გზე ვე­რა­ვინ ხე­დავს, რომ თურ­მე ანაკ­ლი­ის პორ­ტი ფი­ნან­სუ­რად წამ­გე­ბი­ა­ნია და მისი აშე­ნე­ბით ისევ ჩვენ დავ­ზა­რალ­დე­ბით. რო­გორ ფიქ­რობთ, რუსი ექ­სპერ­ტე­ბი მარ­თლა ამა­ზე ნერ­ვი­უ­ლო­ბენ?“

ამ­დე­ნად, ანაკ­ლი­ის პორ­ტი უპირ­ვე­ლე­სად, მათ არ აწყობთ, და­სავ­ლეთს კი სჭირ­დე­ბა – სტა­ბი­ლუ­რი, აზი­ის სა­ხელ­მწი­ფო­ებს – დი­ვერ­სი­ფი­ცი­რე­ბუ­ლი მარ­შრუ­ტე­ბი და თა­ვის­თა­ვად ცხა­დია, და­ინ­ტე­რე­სე­ბუ­ლი არი­ან მშე­ნებ­ლო­ბით. იგი­ვე ჩი­ნეთს აქვს ინ­ტე­რე­სი, რომ ფი­ნან­სუ­რად შე­სუ­ლი­ყო და ყო­ფი­ლი­ყო პორ­ტის ერთ-ერთი მფლო­ბე­ლი. ამ­დე­ნად, ვის არ აწყობს, ამა­ზე პა­სუ­ხი ცალ­სა­ხაა.

– კუ­ლუ­ა­რებ­ში აქ­ტი­უ­რად სა­უბ­რო­ბენ, რომ რუ­სუ­ლი მხა­რე და­ინ­ტე­რე­სე­ბუ­ლია პორ­ტის ყიდ­ვით...

– რო­დე­საც რა­ღა­ცის დაბ­ლოკ­ვას ვერ ახერ­ხებ, ცდი­ლობ, იქ იყო წარ­მოდ­გე­ნი­ლი. მე ვერც და­ვა­დას­ტუ­რებ და ვერც უარ­ვყოფ ამ ინ­ფორ­მა­ცი­ას, მაგ­რამ მთლი­ა­ნო­ბა­ში, არ არის გა­მო­რი­ცხუ­ლი, ამ­გვა­რი ინ­ტე­რე­სი არ­სე­ბობ­დეს, რად­გან ამ­გვა­რი ინ­ტე­რე­სის არ­სე­ბო­ბა ბუ­ნებ­რი­ვია.

– მოვ­ლე­ნა­თა მსგავ­სი სცე­ნა­რით გან­ვი­თა­რე­ბის შემ­თხვე­ვა­ში საფრ­თხე­ებს ხე­დავთ?

– თუ ამ ინფრას­ტრუქ­ტუ­რუ­ლი პრო­ექ­ტის სა­კონ­ტრო­ლო პა­კე­ტის მფლო­ბე­ლი თე­ო­რი­უ­ლად რუ­სუ­ლი კომ­პა­ნია აღ­მოჩ­ნდე­ბა, რაც ნაკ­ლე­ბად სა­ვა­რა­უ­დოა, რა თქმა უნდა, საფრ­თხე იქ­ნე­ბა: შე­საძ­ლოა, ხე­ლოვ­ნუ­რად მოხ­დეს პორ­ტის ნორ­მა­ლუ­რი ფუნ­ქცი­ო­ნი­რე­ბის­თვის ხე­ლის შეშ­ლა, რათა ის არ იყოს მიმ­ზიდ­ვე­ლი სხვა ქვეყ­ნე­ბის­თვის. შე­იძ­ლე­ბა, ეს იყოს ფა­სე­ბის ხე­ლოვ­ნუ­რად გაძ­ვი­რე­ბა, ხე­ლოვ­ნუ­რი შე­ფერ­ხე­ბე­ბი და ა.შ. შე­საძ­ლოა, ნორ­მა­ლუ­რა­დაც ამუ­შა­ონ, მაგ­რამ და­იქ­ვემ­დე­ბა­რონ ისე­ვე, რო­გორც აქვთ დაქ­ვემ­დე­ბა­რე­ბუ­ლი სომ­ხე­თის გაზ­გა­მა­ნა­წი­ლე­ბე­ლი სტრუქ­ტუ­რა. სომ­ხეთ­მა რაც არ უნდა ისა­უბ­როს თა­ვი­სი ენერ­გო­რე­სურ­სე­ბის დი­ვერ­სი­ფი­კა­ცი­ა­ზე და მო­ა­ხერ­ხოს ეს, პრობ­ლე­მა სხვა რა­მეა – იქ ყვე­ლა მილ­სა­დე­ნი „გა­ზპ­რომს“ ეკუთ­ვნის, შე­სა­ბა­მი­სად, დიახ, გაზს არ იყი­დის რუ­სე­თის­გან, მაგ­რამ რუ­სულ მილ­ში გა­ა­ტა­რებს, ხოლო მი­ლის მომ­სა­ხუ­რე­ბის სა­ფა­სურს რუ­სე­თი სა­კუ­თა­რი სურ­ვი­ლი­სა­მებრ და­ა­წე­სებს. ამ­დე­ნად, სომ­ხე­თი ენერ­გე­ტი­კუ­ლად მა­ინც რუ­სე­თის ტყვე­ო­ბა­ში რჩე­ბა. ანა­ლო­გი­უ­რი სი­ტუ­ა­ცია იქ­ნე­ბა ჩვენს შემ­თხვე­ვა­შიც. თუ რუ­სე­ბი შეძ­ლე­ბენ ჩვე­ნი პორ­ტე­ბის ხელ­ში ჩაგ­დე­ბას, შე­საძ­ლოა, არც მათი მუ­შა­ო­ბა შე­ა­ფერ­ხონ, მაგ­რამ ეს უბ­რა­ლოდ მათი იქ­ნე­ბა და თა­ვად მი­ი­ღე­ბენ იმ სარ­გე­ბელს, რაც, წე­სით, ქვე­ყა­ნას უნდა მი­ე­ღო.

– რუ­სეთს აქვს ბერ­კე­ტი მოვ­ლე­ნა­თა მსგავ­სი სცე­ნა­რით გან­ვი­თა­რე­ბის მიზ­ნით ჩვენს ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­ზე ზე­წო­ლის გან­სა­ხორ­ცი­ე­ლებ­ლად?

– პრობ­ლე­მა ისაა, რომ რუ­სეთს ჩვენ­თვის ძა­ლი­ან დიდი უსი­ა­მოვ­ნე­ბის შექ­მნა შე­უძ­ლია. მე­ო­რე სა­კი­თხია, რამ­დე­ნად სჭირ­დე­ბა მას ამის გამო უსი­ა­მოვ­ნე­ბის შექ­მნა. იგი­ვე ლავ­რო­ვის ზე­მოხ­სე­ნე­ბუ­ლი ინ­ტერ­ვიუ რომ გა­ვიხ­სე­ნოთ, ის ამ­ბობს: „გა­სა­გე­ბია, მაგ­რამ ჩვენ რომ სა­ქარ­თვე­ლოს­თან ყვე­ლა­ნა­ი­რი ურ­თი­ერ­თო­ბა გავ­წყვი­ტოთ, სან­ქცი­ე­ბი და­ვა­წე­სოთ, აღარ აშენ­დე­ბა პორ­ტი?“, თა­ვა­დაც კი­თხუ­ლობს. უნდა შევ­ხე­დოთ, რა შე­დეგს გა­მო­ი­ღებს თა­ვად ზე­წო­ლა. გა­სა­გე­ბია, რომ შე­საძ­ლოა, დიდი პრობ­ლე­მე­ბი შე­იქ­მნას, მაგ­რამ აქ უკვე ყვე­ლა­ფე­რი იმა­ზე იქ­ნე­ბა და­მო­კი­დე­ბუ­ლი, რამ­დე­ნად უნა­რი­ა­ნი აღ­მოჩ­ნდე­ბა ჩვე­ნი ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა, პა­სუ­ხი გას­ცეს რუ­სულ გა­მოწ­ვე­ვებს და ზო­გა­დად, რამ­დე­ნად ხე­დავს ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა რუ­სე­თის ფე­დე­რა­ცი­ის მხრი­დან მსგავს საფრ­თხე­ებს. და რუ­სეთ­ზე სა­უბ­რი­სას ჩვენ მხო­ლოდ სამ­ხედ­რო საფრ­თხე­ე­ბით ხომ არ ვი­ფარ­გლე­ბით? რუ­სეთს შე­უძ­ლია პრობ­ლე­მე­ბის შექ­მნა, მაგ­რამ ისი­ნი არ არის გა­და­უ­ლა­ხა­ვი. მთა­ვა­რია, იყოს ნება და ხედ­ვა. რუ­სე­თი რომ საფრ­თხეა, ეს ჩვენ­თვის მო­ცე­მუ­ლო­ბა 1991 წლი­დან მო­ყო­ლე­ბუ­ლი იყო, პრობ­ლე­მა კი სხვა რა­მეა – რამ­დე­ნად მომ­ზა­დე­ბუ­ლი დავ­ხვდე­ბით ჩვენ საფრ­თხეს და რამ­დე­ნად შევ­ძლებთ ადეკ­ვა­ტურ რე­ა­გი­რე­ბას. ყვე­ლა­ფე­რი და­ვაბ­რა­ლოთ იმას, რომ გა­რეთ ვი­ღა­ცას ჩვენ­თვის ცუდი უნდა, არ არის სწო­რი. ვი­მე­ო­რებ, მთა­ვა­რია, შიგ­ნით რას ვა­კე­თებთ, რომ საფრ­თხე ან ავი­ცი­ლოთ, ან მისი მავ­ნე შე­დე­გე­ბი მი­ნი­მუ­მამ­დე და­ვიყ­ვა­ნოთ.

NS

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
ენტონი ფაუჩი მიმართვას ავრცელებს - "აიცერი, თუ არ ხარ აცრილი და მიიღე "ბუსტერ" დოზა, თუ უკვე აცრილი ხარ"
ავტორი:

უსაფრთხოების ექსპერტი – ანაკლიის პორტზე: „მოსკოვი დაინტერესებულია პორტის მშენებლობის შეჩერებით“

უსაფრთხოების ექსპერტი – ანაკლიის პორტზე: „მოსკოვი დაინტერესებულია პორტის მშენებლობის შეჩერებით“

„ანაკლიის განვითარების კონსორციუმის“ დამფუძნებლის მამუკა ხაზარაძის წინააღმდეგ 10 წლის წინანდელ საქმეზე დაწყებულმა გამოძიებამ ბევრი კითხვის ნიშანი გააჩინა, მათ შორის, გაჩნდა კითხვები და ეჭვები უშუალოდ ანაკლიის პორტის მომავალთან დაკავშირებითაც, რომელიც მოცემული მომენტისთვის საქართველოს სტრატეგიულ ობიექტად განიხილება.ანაკლიის პორტის მნიშვნელობაზე, მის ირგვლივ თავმოყრილ აქტორებსა და იმაზე, ვის ინტერესში შედის პორტის ფუნქციონირების შეფერხება საერთაშორისო უსაფრთხოების საკითხთა სპეციალისტი გიორგი გობრონიძე საუბრობს.

გიორგი გობრონიძე: შესაძლოა, ვიღაცამ თქვას, „სხვა პორტებიც გვაქვს, მათ ვერ ვამუშავებთ სრული სიმძლავრით და კიდევ ახალი პორტი რატომ იქნება საჭიროო“. მაგრამ ეს არის ღრმაწყლოვანი პორტი და მას სერიოზული მნიშვნელობა აქვს არა მხოლოდ ინფრასტრუქტურული და ეკონომიკური, არამედ სამხედრო თვალსაზრისით: თუ საქართველო ოდესმე გახდება ჩრდილოატლანტიკური ალიანსის წევრი, ეს პორტი შეძლებს, გარკვეული როლი ითამაშოს შავი ზღვის უსაფრთხოებაში, მათ შორის, ვგულისხმობ ეკონომიკურ უსაფრთხოებას. პორტი კიდევ აჩენს ალტერნატიულ მარშრუტებს ცენტრალური აზიის აქტორებისთვის. რუსეთს რომ დავუჯეროთ, აქ შესაძლოა, სამხედრო გემებიც ვიხილოთ – ამერიკული. რაც მგონია, რომ მაინც გადაჭარბებული მსჯელობაა დაახლოებით იმავე სერიიდან, საიდანაც ლუგარის ლაბორატორიაზე ატეხილი მითები მოდიოდა, მაგრამ, მთლიანობაში, პორტს საკმაოდ სერიოზული როლის თამაში შეუძლია რეგიონში სტაბილური განვითარების უზრუნველყოფის თვალსაზრისით, თუკი ეს პორტი ისე ამუშავდება და ისეთი იქნება, როგორსაც გვპირდებიან.

– ხშირად გვესმის, რომ პორტს რეგიონის მასშტაბით, სტაბილურობის თვალსაზრისით, მნიშვნელოვანი როლის თამაში შეუძლია. განვუმარტოთ მკითხველს, რას გულისხმობს ეს...

– ერთი მხრივ, ეს არის ღრმაწყლოვანი პორტი და მისი შესაძლებლობა ტვირთების გადაზიდვის თვალსაზრისითაც აღემატება ბათუმისა და ფოთის პორტების შესაძლებლობებს და აქედან გამომდინარე, აჩენს ალტერნატიულ საზღვაო მარშრუტს ცენტრალური აზიის სახელმწიფოებისთვის ტვირთების დასავლეთში გასატანად და ზოგადად, აზიის რეგიონის ქვეყნებისთვის. ახლახან იყო ლაპარაკი ავღანეთიდან ტვირთების საქართველოს გავლით ტრანზიტზე. ასეთი პროექტებისთვის, რა თქმა უნდა, საქართველოს მიმზიდველობა კიდევ უფრო მეტად გაიზრდება, რადგან მას ექნება სრულფასოვანი ინფრასტრუქტურა, რათა ბოლომდე ჩაერთოს მსგავს პროექტებში.

„რაც უფრო მეტი ეკონომიკური ინტერესია წარმოდგენილი კონკრეტულ არეალში, მით უფრო მაღალია მისი სტაბილურობის ხარისხი “.

თუ საიდანღაც ვიღაც იღებს შემოსავალს, მას არ სჭირდება, რომ იქ იყოს დესტაბილიზაცია, კონფლიქტი, არეულობა და ა.შ., რადგან ეს, საბოლოო ჯამში, ისევ და ისევ მის ეკონომიკურ სარგებელს შეუქმნის საფრთხეს. მეორე მხრივ, ეს გააძლიერებს საქართველოს ეკონომიკურ პოტენციალს. იმ მოცემულობის გათვალისწინებით, რომ გვინდა თუ არა, სამხრეთ კავკასიის რეგიონში ცენტრალურ პოზიციაზე მყოფი ქვეყანა ვართ – ერთგვარი ჰაბი და შეიძლება ითქვას, რომ ერთგვარი გადაკვეთის წერტილიც, სომხეთსა და აზერბაიჯანს შორის არსებული რთული ურთიერთობებიდან გამომდინარე, ჩვენი ეკონომიკური პოტენციალის გაძლიერება პირდაპირ აისახება ჩვენი უსაფრთხოების გაძლიერებაზე, რაც, თავის მხრივ, ხელს შეუწყობს სამხრეთ კავკასიის რეგიონში სტაბილურობას – ჩვენი ეკონომიკის გაძლიერება შეამცირებს ჩვენს დამოკიდებულებას იგივე გარე აქტორებზე. შესაბამისად, შევძლებთ, უფრო მეტად გავაძლიეროთ გნებავთ ჩვენი გეოპოლიტიკური როლი, საგარეო პოლიტიკური მნიშვნელობა მთლიანად რეგიონისთვის. გარდა ამისა, თუ ეს პორტი სამხედრო დანიშნულებით არ იქნება გამოყენებული, მას მნიშვნელობა ექნება სამხედრო ტვირთების გადაზიდვისთვის და ა.შ. თუნდაც, სამხედრო გემების მიღების თვალსაზრისითაც. გვახსოვს 2008 წლის ომი, როდესაც ბათუმის პორტს გაუჭირდა, მიეღო ამერიკული მე-6 ფლოტილიის ფლაგმანი. ამ თვალსაზრისითაც უფრო მეტად ვიქნებით მომზადებულები, რომ ჩვენს მოკავშირეებთან სხვა ტიპის ურთიერთობა გვქონდეს შავი ზღვის რეგიონში უსაფრთხოების უზრუნველყოფის კუთხით. ამდენად, საკმაოდ ბევრი ფაქტორია, რომელიც განსაზღვრავს ამ პორტის მნიშვნელობას მთლიანად რეგიონისთვის. ამიტომ არის ეს მნიშვნელოვანი. შავ ზღვაზე ასეთი ძირითადი ინფრასტრუქტურა აღმოსავლეთ სანაპიროზე არის მოსკოვის ხელში, განსაკუთრებით ყირიმის ანექსიის შემდეგ, და უკრაინას ოდესის პორტი აქვს – დიდი და მნიშვნელოვანი.

პოსტსაბჭოთა სივრცეში ამ ტიპის პორტი შავი ზღვის აღმოსავლეთ სანაპიროზე ნაკლებად არის და ეს იქნება მართლაც გამონაკლისი და მნიშვნელოვანი.

– ვის ინტერესში არ შედის პორტის მშენებლობა?

– ცხადია, რუსეთის. შავი ზღვის აუზში ნებისმიერი ასეთი პროექტის განხორციელება, ნებისმიერი ძალთა გადათამაშება პირდაპირ აზიანებს რუსულ როგორც სამხედრო, ისე ეკონომიკურ ინტერესს. მოსკოვი იმითაც უკმაყოფილოა, რომ შავ ზღვაში, თუნდაც სამხედრო ყოფნის თვალსაზრისით, ის არ არის პირველი – მას გაცილებით აღემატება ნატოს კოალიცია თურქეთის ხარჯზე, რომელიც შავ ზღვაში თავისი ძლიერებით პირველი სახელმწიფოა. გარდა ამისა, ნებისმიერი ალტერნატიული მარშრუტის გაჩენით რუსეთი ტვირთების გარკვეულ ნაწილს დაკარგავს. შესაბამისად,

„მოსკოვი დაინტერესებულია პორტის მშენებლობის შეჩერებით“.

ამას ისიც ადასტურებს, რომ ნებისმიერი რუსი ე.წ. ექსპერტი, მეცნიერი თუ პოლიტიკური მოღვაწე ხშირად საუბრობს, რომ როგორც ყარსი-ახალქალაქის რკინიგზა, ისე ანაკლიის პორტი სამხედრო-პოლიტიკური პროექტებია. გავიხსენოთ ლავროვის ბოლო ინტერვიუ. ჟურნალისტი პირდაპირ „აწვება“ მას, „ხომ ხედავთ, ქართველები ანაკლიაში ამერიკელებთან ერთად აშენებენ ღრმაწყლოვან პორტს, რომელიც შეძლებს, მიიღოს ამერიკული წყალქვეშა ხომალდები და ჩვენ ამ ფონზე არაფერს ვაკეთებთ“. ლუგარის ლაბორატორიის პარალელურად რუსულ მედიაში პერიოდულად არის ამ თემაზე საუბარი – თითქოს, ეს არ არის ეკონომიკურად რენტაბელური და მომგებიანი პროექტი.

„რატომღაც, რუსი ექსპერტების გარდა, დედამიწის ზურგზე ვერავინ ხედავს, რომ თურმე ანაკლიის პორტი ფინანსურად წამგებიანია და მისი აშენებით ისევ ჩვენ დავზარალდებით. როგორ ფიქრობთ, რუსი ექსპერტები მართლა ამაზე ნერვიულობენ?“

ამდენად, ანაკლიის პორტი უპირველესად, მათ არ აწყობთ, დასავლეთს კი სჭირდება – სტაბილური, აზიის სახელმწიფოებს – დივერსიფიცირებული მარშრუტები და თავისთავად ცხადია, დაინტერესებული არიან მშენებლობით. იგივე ჩინეთს აქვს ინტერესი, რომ ფინანსურად შესულიყო და ყოფილიყო პორტის ერთ-ერთი მფლობელი. ამდენად, ვის არ აწყობს, ამაზე პასუხი ცალსახაა.

– კულუარებში აქტიურად საუბრობენ, რომ რუსული მხარე დაინტერესებულია პორტის ყიდვით...

– როდესაც რაღაცის დაბლოკვას ვერ ახერხებ, ცდილობ, იქ იყო წარმოდგენილი. მე ვერც დავადასტურებ და ვერც უარვყოფ ამ ინფორმაციას, მაგრამ მთლიანობაში, არ არის გამორიცხული, ამგვარი ინტერესი არსებობდეს, რადგან ამგვარი ინტერესის არსებობა ბუნებრივია.

– მოვლენათა მსგავსი სცენარით განვითარების შემთხვევაში საფრთხეებს ხედავთ?

– თუ ამ ინფრასტრუქტურული პროექტის საკონტროლო პაკეტის მფლობელი თეორიულად რუსული კომპანია აღმოჩნდება, რაც ნაკლებად სავარაუდოა, რა თქმა უნდა, საფრთხე იქნება: შესაძლოა, ხელოვნურად მოხდეს პორტის ნორმალური ფუნქციონირებისთვის ხელის შეშლა, რათა ის არ იყოს მიმზიდველი სხვა ქვეყნებისთვის. შეიძლება, ეს იყოს ფასების ხელოვნურად გაძვირება, ხელოვნური შეფერხებები და ა.შ. შესაძლოა, ნორმალურადაც ამუშაონ, მაგრამ დაიქვემდებარონ ისევე, როგორც აქვთ დაქვემდებარებული სომხეთის გაზგამანაწილებელი სტრუქტურა. სომხეთმა რაც არ უნდა ისაუბროს თავისი ენერგორესურსების დივერსიფიკაციაზე და მოახერხოს ეს, პრობლემა სხვა რამეა – იქ ყველა მილსადენი „გაზპრომს“ ეკუთვნის, შესაბამისად, დიახ, გაზს არ იყიდის რუსეთისგან, მაგრამ რუსულ მილში გაატარებს, ხოლო მილის მომსახურების საფასურს რუსეთი საკუთარი სურვილისამებრ დააწესებს. ამდენად, სომხეთი ენერგეტიკულად მაინც რუსეთის ტყვეობაში რჩება. ანალოგიური სიტუაცია იქნება ჩვენს შემთხვევაშიც. თუ რუსები შეძლებენ ჩვენი პორტების ხელში ჩაგდებას, შესაძლოა, არც მათი მუშაობა შეაფერხონ, მაგრამ ეს უბრალოდ მათი იქნება და თავად მიიღებენ იმ სარგებელს, რაც, წესით, ქვეყანას უნდა მიეღო.

– რუსეთს აქვს ბერკეტი მოვლენათა მსგავსი სცენარით განვითარების მიზნით ჩვენს ხელისუფლებაზე ზეწოლის განსახორციელებლად?

– პრობლემა ისაა, რომ რუსეთს ჩვენთვის ძალიან დიდი უსიამოვნების შექმნა შეუძლია. მეორე საკითხია, რამდენად სჭირდება მას ამის გამო უსიამოვნების შექმნა. იგივე ლავროვის ზემოხსენებული ინტერვიუ რომ გავიხსენოთ, ის ამბობს: „გასაგებია, მაგრამ ჩვენ რომ საქართველოსთან ყველანაირი ურთიერთობა გავწყვიტოთ, სანქციები დავაწესოთ, აღარ აშენდება პორტი?“, თავადაც კითხულობს. უნდა შევხედოთ, რა შედეგს გამოიღებს თავად ზეწოლა. გასაგებია, რომ შესაძლოა, დიდი პრობლემები შეიქმნას, მაგრამ აქ უკვე ყველაფერი იმაზე იქნება დამოკიდებული, რამდენად უნარიანი აღმოჩნდება ჩვენი ხელისუფლება, პასუხი გასცეს რუსულ გამოწვევებს და ზოგადად, რამდენად ხედავს ხელისუფლება რუსეთის ფედერაციის მხრიდან მსგავს საფრთხეებს. და რუსეთზე საუბრისას ჩვენ მხოლოდ სამხედრო საფრთხეებით ხომ არ ვიფარგლებით? რუსეთს შეუძლია პრობლემების შექმნა, მაგრამ ისინი არ არის გადაულახავი. მთავარია, იყოს ნება და ხედვა. რუსეთი რომ საფრთხეა, ეს ჩვენთვის მოცემულობა 1991 წლიდან მოყოლებული იყო, პრობლემა კი სხვა რამეა – რამდენად მომზადებული დავხვდებით ჩვენ საფრთხეს და რამდენად შევძლებთ ადეკვატურ რეაგირებას. ყველაფერი დავაბრალოთ იმას, რომ გარეთ ვიღაცას ჩვენთვის ცუდი უნდა, არ არის სწორი. ვიმეორებ, მთავარია, შიგნით რას ვაკეთებთ, რომ საფრთხე ან ავიცილოთ, ან მისი მავნე შედეგები მინიმუმამდე დავიყვანოთ.

NS

"ბავშვის დედა კართან მუხლებზე მდგომი დამხვდა, სიტყვებს თავს ვერ უყრიდა" - სცენიდან ომში და ომიდან სამაშველო სამსახურში წასული ბიჭის ამბავი

"ბავშვის ოპერაცია 300 000 ევრო ჯდება და სანამ თანხას არ გადავურიცხავთ, არაფერს უკეთებენ" - პატარა ანიტას დახმარება სჭირდება

"ვაჟა გაფრინდაშვილი მონაწილეობდა 2008 წლის აგვისტოს მოვლენებში, როგორც ექიმი" - ე.წ.სამხრეთ ოსეთის დე ფაქტო КГБ