სამართალი
საზოგადოება
Faceამბები
მსოფლიო
მოზაიკა
კულტურა/შოუბიზნესი
სამხედრო
სპორტი
კონფლიქტები
"ასსა" რომ იტალიაში წარვადგინეთ, დარბაზი ვერ წყნარდებოდა..." - "სუხიშვილების" მოცეკვავის მოგონებები ქართული ცეკვის ლეგენდებზე
"ასსა" რომ იტალიაში წარვადგინეთ, დარბაზი ვერ წყნარდებოდა..." - "სუხიშვილების" მოცეკვავის მოგონებები ქართული ცეკვის ლეგენდებზე

ცეკ­ვა მისი საქ­მი­ა­ნო­ბაა და ცხოვ­რე­ბის თა­ნამ­გზავ­რიც. წლე­ბი გა­ა­ტა­რა "სუ­ხიშ­ვი­ლე­ბის" ან­სამ­ბლში. 15 წლის წინ სტი­ლი­ზე­ბუ­ლი ფოლკ­ლო­რის თე­ატ­რი "ნა­ბა­დი" და­ა­ფუძნა, და მისი სამ­ხატ­ვრო ხელ­მძღვა­ნე­ლია. ისევ ცეკ­ვას ემ­სა­ხუ­რე­ბა და გა­მოც­დი­ლე­ბას ახალ თა­ო­ბებს უზი­ა­რებს. რო­გორ მოხ­ვდა "სუ­ხიშ­ვი­ლებ­ში", რა ურ­თი­ერ­თო­ბა ჰქონ­და ქარ­თუ­ლი ცეკ­ვის ლე­გენ­დებ­თან, რო­გორ იცეკ­ვა ნინო რა­მიშ­ვი­ლის შემ­დეგ პირ­ვე­ლად "ილო­უ­რი" და რა იყო მის­თვის რე­ვო­ლუ­ცი­უ­რი პრო­ექ­ტი "ასსა" - მო­ცეკ­ვა­ვე ნინო ტუ­რა­ბე­ლი­ძე AMBEBI.GE-სთან ინ­ტერ­ვი­უ­ში სა­ინ­ტე­რე­სო ეპი­ზო­დებს იხ­სე­ნებს...

"სუ­ხიშ­ვი­ლე­ბის სტუ­დი­ას რომ ვამ­თავ­რებ­დი, ილი­კო (უფ­რო­სი) სუ­ხიშ­ვი­ლი შე­მოწ­მე­ბა­ზე მო­ვი­და, რე­პე­ტი­ცი­ას და­ეს­წრო და მო­ვე­წო­ნე. იმ პე­რი­ოდ­ში ვცეკ­ვავ­დი "ჯე­ი­რანს", "მწყემ­სურს", ბევ­რი სოლო ნო­მე­რი მქონ­და. მი­თხრა, სტუ­დი­ას, რომ და­ამ­თავ­რებ, ჩვენ­თან, ან­სამ­ბლში უნდა მოხ­ვდეო (სა­დღაც, 1983 წელი იყო). სტუ­დია 1985 წელს და­ვამ­თავ­რე და ან­სამ­ბლის­თვის რამ­დე­ნი­მე გოგო თა­ვად ნინო რა­მიშ­ვილ­მა შეგ­ვარ­ჩია. ახლა გას­ტრო­ლებ­ზე მივ­დი­ვართ და რომ ჩა­მო­ვალთ, აუ­ცი­ლებ­ლად მოხ­ვალ ჩვენ­თა­ნო.

იმ პე­რი­ოდ­ში სკო­ლაც და­ვამ­თავ­რე, ინ­სტი­ტუ­ტში ჩა­ბა­რე­ბაც მინ­დო­და, გა­მოც­დე­ბის­თვის ვემ­ზა­დე­ბო­დი და ასე­თი რამ მოხ­და - აგ­რა­რულ უნი­ვერ­სი­ტეტს ქო­რე­ოგ­რა­ფი­უ­ლი ან­სამ­ბლი "გორ­და" ჰქონ­და, მის ხელ­მძღვა­ნელს ერთი მო­ცეკ­ვა­ვე გო­გო­ნა სჭირ­დე­ბო­და, ან­სამ­ბლი მოს­კოვ­ში, ფეს­ტი­ვალ­ზე მი­დი­დოა. მოკ­ლედ, აღ­მოვ­ჩნდი იმ ფეს­ტი­ვალ­ზე, სა­დაც სუ­ხიშ­ვი­ლე­ბიც იყ­ვნენ. გა­ირ­კვა, რომ "გორ­და" და სუ­ხიშ­ვი­ლე­ბი იმ ერთ პრო­ექ­ტში გა­ერ­თი­ან­დნენ. იქ მნა­ხა ნინო რა­მიშ­ვილ­მა და მი­თხრა, ჩვენ­თან უნდა მო­სუ­ლი­ყა­ვი და აქ რა გინ­დაო? ისე მოხ­და, რომ სუ­ხიშ­ვი­ლე­ბის ან­სამ­ბლს იქვე შე­ვუ­ერ­თდი და იმის მერე გავ­ხდი მისი სრუ­ლუფ­ლე­ბი­ა­ნი წევ­რი - 20 წელი კი სი­ა­მა­ყით ვა­ტა­რე ეს სა­ხე­ლი!

- ქარ­თუ­ლი ცეკ­ვის ლე­გენ­დებ­თან მუ­შა­ობ­დით. გა­იხ­სე­ნეთ ისი­ნი, რო­გო­რია თქვე­ნი თვა­ლით და­ნა­ხუ­ლი ნინო რა­მიშ­ვი­ლი და ილი­კო სუ­ხიშ­ვი­ლი?

- ბა­ტონ ილი­კოს­თან ფაქ­ტობ­რი­ვად, მუ­შა­ო­ბამ არ მო­მი­წია, ან­სამ­ბლში რომ მი­ვე­დი, გარ­დაც­ვლი­ლი იყო. თუმ­ცა, ქალ­ბა­ტო­ნი ნი­ნოს აღ­ზრდი­ლი ვარ, ბევ­რჯერ მით­ქვამს, რომ მის­გან ბევ­რი რამ ვის­წავ­ლე. ჩემ­თვის მხო­ლოდ ცეკ­ვის პე­და­გო­გი არ იყო, მი­სა­ბა­ძი ადა­მი­ა­ნი გახ­ლდათ, ლე­გენ­და, რო­მელ­თა­ნაც მქონ­და შე­ხე­ბა. მხო­ლოდ ჩემ­თვის კი არა, ყვე­ლას­თვის ასე­თი იყო. ძა­ლი­ან ახლო ურ­თი­ერ­თო­ბა მქონ­და ქალ­ბა­ტონ ნი­ნოს­თან. უყ­ვარ­და ჩემი ოჯა­ხი და ჩვენ­თან სტუმ­რო­ბაც, გვი­ა­ნო­ბამ­დე რჩე­ბო­და. ერთხე­ლაც ვუ­თხა­რი: თქვენ­ში 2 პი­როვ­ნე­ბაა - ერთი მკაც­რი, შე­უ­ვა­ლი ქალ­ბა­ტო­ნი, მე­ო­რე - ძა­ლი­ან საყ­ვა­რე­ლი, თბი­ლი-მეთ­ქი. ასე­ვე უყ­ვარ­და ჩემ­თან სა­უ­ბა­რი და მოგ­ზა­უ­რო­ბა­შიც ხში­რად ვის­ხე­დით ერ­თად და თა­ვი­სი ცხოვ­რე­ბი­დან ბევრ რა­მეს მიყ­ვე­ბო­და. სა­სი­ა­მოვ­ნო მო­სა­უბ­რე იყო. ალ­ბათ მეც კარ­გი მსმე­ნე­ლი ვი­ყა­ვი მის­თვის და ამი­ტომ მიყ­ვე­ბო­და ამ­ბებს და ხუმ­რობ­და კი­დეც. მის სი­ტყვას ფასი ჰქონ­და.

ჩვენს ჩაც­მუ­ლო­ბას, სა­დაც უნდა ვყო­ფი­ლი­ყა­ვით, ყველ­გან დიდ ყუ­რა­დღე­ბას აქ­ცევ­და. და­წყე­ბუ­ლი აე­რო­პორ­ტი­დან, უცხო ქვეყ­ნის ქუ­ჩებ­ში მოძ­რა­ო­ბის დრო­საც ისე­თე­ბი დავ­დი­ო­დით, ახლა ოპე­რა­ში არ და­დი­ან ასე ჩაც­მულ-გა­მო­წყო­ბი­ლე­ბი. უცხო­ე­ლე­ბიც სულ აღ­ნიშ­ნავ­დნენ, სუ­ხიშ­ვი­ლე­ბის მო­ცეკ­ვა­ვე­ე­ბი სხვე­ბის­გან გა­მო­ირ­ჩე­ვი­ან, თუნ­დაც სი­ა­რუ­ლის მა­ნე­რით, ჩაც­მუ­ლო­ბი­თო. თა­ვა­დაც სულ მო­წეს­რი­გე­ბუ­ლი იყო. ბოლო დროს, რო­დე­საც არ იყო კარ­გად და მის სა­ნა­ხა­ვად სახ­ლში მივ­დი­ო­დი, სულ ფორ­მა­ში იყო.

- ნინო რა­მიშ­ვი­ლის გარ­დაც­ვა­ლე­ბის შემ­დეგ, ან­სამ­ბლის ხელ­მძღვა­ნე­ლი მისი შვი­ლი, თენ­გიზ სუ­ხიშ­ვი­ლი გახ­და. ისიც მკაც­რი იყო?

- ძა­ლი­ან მაკ­ლია ბა­ტო­ნი თენ­გი­ზი. ჩემ­თვის თენ­გიზ სუ­ხიშ­ვი­ლი კო­ლო­რი­ტი იყო, ნამ­დვი­ლი თბი­ლი­სე­ლი, ძა­ლი­ან დახ­ვე­წი­ლი პი­როვ­ნე­ბა და ჩემი ახლო მე­გო­ბა­რი. რო­გორც ქალ­ბა­ტონ ნი­ნოს­თან, შემ­დეგ ბა­ტონ თენ­გიზ­თან ისე­ვე გაგ­რძელ­და ჩემი ურ­თი­ერ­თო­ბა. რო­დე­საც უმ­ცროს­მა ილი­კომ "ილო­უ­რი" დად­გა, ერთ-ერთი მო­ცეკ­ვა­ვე მე ვი­ყა­ვი. ბა­ტონ თენ­გიზს ჩემი შეს­რუ­ლე­ბა ძა­ლი­ან მოს­წონ­და. არ მახ­სოვს, "ილო­უ­რის" ცეკ­ვის დროს მარ­ცხე­ნა კუ­ლის­ში არ მდგა­რი­ყოს. ცეკ­ვა რომ დამ­თავ­რდე­ბო­და, თავს და­ვუკ­რავ­დი მა­ყუ­რე­ბელს, კუ­ლი­სე­ბის­კენ მივ­დი­ო­დი და ბა­ტონ თენ­გიზს ხელი ჰქონ­და გა­მოწ­ვდი­ლი, რომ ხელი და­მეკ­რა. ხან ტურ­ჩოს, ხან ტუ­რი­კას მე­ძახ­და. მოკ­ლედ, არ მახ­სოვს, თენ­გიზ სუ­ხიშ­ვი­ლის გა­რე­შე "ილო­უ­რი" მე­ცეკ­ვოს. რო­დე­საც ილი­კო "ილო­ურს" დგამ­და, მი­თხრა, რომ სა­პა­სუ­ხის­მგებ­ლო ცეკ­ვა იყო, რად­გა­ნაც მას ქალ­ბა­ტო­ნი ნინო და ილი­კო ცეკ­ვავ­დენ... თან, პრე­მი­ე­რა ოპე­რა­ში გვქონ­და. ექ­სპრომ­ტად, 4-5 რე­პე­ტი­ცი­ა­ში დად­გა. "ილო­უ­რი" ყვე­ლამ მქუ­ხა­რე ტა­შით მი­ი­ღო...

ერთხელ კონ­ცერ­ტზე (ცეკ­ვას მე, ტატა გო­მე­ლა­უ­რი და კი­დევ 2 ბიჭი ვცეკ­ვავ­დით) ტა­ტას ვუ­თხა­რი - მოდი, პა­რი­კე­ბი მო­ვიხ­სნათ და ქუ­დე­ბი ჩვე­უ­ლებ­რი­ვად თავ­ზე ისე და­ვი­ხუ­რო­თო. ცეკ­ვის ბო­ლოს ქუ­დე­ბი რომ მო­ვიხ­სე­ნით და სა­კუ­თა­რი თმით წარვდგე­ქით, ბა­ტო­ნი თენ­გი­ზის კი გვე­ში­ნო­და, არ გაბ­რა­ზე­ბუ­ლი­ყო, მაგ­რამ მო­ე­წო­ნათ და ნო­მე­რი ასეც და­ტო­ვეს.

- ილი­კო სუ­ხიშ­ვილ­მა 15 წლის წინ შექ­მნა პრო­ექ­ტი "ასსა". იმ ქალ­თა ოთხე­ულ­ში თქვენც იყა­ვით. რო­გორ მი­ი­ღეთ მა­შინ ის სი­ახ­ლე თა­ვად მო­ცეკ­ვა­ვე­ებ­მა?

- სი­ახ­ლეს ხე­ლოვ­ნე­ბა­ში ყო­ველ­თვის მი­ვე­სალ­მე­ბი. მით უმე­ტეს, ექ­სპე­რი­მენტს. ჩვენ­თვი­საც ახა­ლი იყო "ასსა". არ შე­იძ­ლე­ბა ადა­მი­ან­მა აკე­თო ერთი და იგი­ვე. მუ­შა­ო­ბი­სას თა­ვი­სით მო­დი­ო­და ყვე­ლა­ფე­რი, ში­ნა­განდ ჩვე­ნი იყო და ამი­ტომ. ეს გა­მარ­თლე­ბუ­ლი პრო­ექ­ტი გახ­ლდათ. თუ სხვის მუ­სი­კა­ზე კლუბ­ში ცეკ­ვა შე­გიძ­ლია, რა­ტომ არ უნდა შე­გეძ­ლოს შენს მუ­სი­კა­ზე ცეკ­ვა - შენი პლას­ტი­კა გა­მო­ი­ყე­ნო?! ამი­ტომ, პრო­ექ­ტი ძა­ლი­ან ნი­შან­დობ­ლი­ვი იყო. და­უ­ვი­წყა­რი იყო "ას­სას" გრან­დი­ო­ზუ­ლი პრე­მი­ე­რაც. მთა­ვა­რია, ხე­ლო­ვან­მა სი­ახ­ლე და­ნერ­გოს და შემ­დეგ მა­ყუ­რე­ბე­ლი თა­ვად გა­და­წყვეტს მის ბედს. იქ, სა­დაც ქარ­თულ ცეკ­ვას, ქარ­თულ პლას­ტი­კას მთე­ლი კავ­კა­სია და ამი­ერ­კავ­კა­სია ეუფ­ლე­ბა და მერე ქარ­თულს არ­ქმე­ვენ მას. თუ არ განვვი­თარ­დით, ახა­ლი არ შე­იქ­მნა, სა­ინ­ტე­რე­სოც არ იქ­ნე­ბა. უნდა შე­ვიგ­ნოთ, რომ ვა­კე­თოთ და ვე­ძე­ბოთ ახა­ლი. ამი­ტომ, ვფიქ­რობ, "ასსა" შედ­გა - მა­ყუ­რე­ბელ­მა მი­ი­ღო და არა მარ­ტო ქარ­თველ­მა.

იტა­ლი­ა­ში რომ წარ­მო­ვად­გი­ნეთ, ხალ­ხი დარ­ბაზ­ში ვერ წყნარ­დე­ბო­და. უდი­დე­სი პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბა იყო ჩვენ­თვი­საც, ილი­კო გვენ­დო, ფაქ­ტობ­რი­ვად, თა­ვის სული, ჩა­ნა­ფიქ­რი გვან­დო. თან, ადა­მი­ა­ნი პირ­ვე­ლად დგამ­და ამ ნა­ბიჯს და უნდა გაგ­ვე­მარ­თლე­ბი­ნა. მუ­შა­ო­ბის პე­რი­ოდ­ში ილი­კო მე­უბ­ნე­ბო­და, ჩემი მუზა ხარო... ბედ­ნი­ე­რი ვარ, რომ ამ პრო­ექ­ტში მოვ­ხვდით - მე, თეა დარ­ჩია, პუს­კა გამ­სა­ხურ­დია, ტატა გო­მე­ლა­უ­რი, თიკო ალა­ვი­ძემ (ზაზა ფა­ცუ­ლი­ას მე­უღ­ლე) კი უკვე მე შემ­ცვა­ლა, რო­დე­საც ან­სამ­ბლი­დან წა­მო­ვე­დი და ჩემი ახა­ლი საქ­მი­ა­ნო­ბა და­ვი­წყე. "ას­სას" შემ­დეგ ქარ­თუ­ლი ცეკ­ვით ბევ­რი ახალ­გაზ­რდა და­ინ­ტე­რე­და. თა­ო­ბა და­უბ­რუნ­და ქარ­თულ ცეკ­ვებს. მა­ნამ­დე, 90-იან წლებ­ში, მშობ­ლებს სა­შუ­ა­ლე­ბა არ ჰქონ­დათ, შვი­ლე­ბი ცეკ­ვა­ზე ეტა­რე­ბი­ნათ.

- ან­სამ­ბლი­დან წა­მოს­ვლის შემ­დეგ თე­ატ­რი "ნა­ბა­დი" და­ა­არ­სეთ...

- ორ საქ­მეს ერ­თად ვერ წარ­ვუ­ძღვე­ბო­დი და ან­სამ­ბლი­დან ამი­ტომ წა­მო­ვე­დი და და­ვა­ა­არ­სე სტი­ლი­ზე­ბუ­ლი ფოლკ­ლო­რის თე­ატ­რი. მაქ­სი­მა­ლის­ტი ვარ, თუ რა­მეს ვა­კე­თებ, მინ­და, ბო­ლომ­დე და­ვი­ხარ­ჯო, თუ არა­და არ გა­ვა­კე­თებ. მოკ­ლედ, ზე­ნი­ტში ვი­ყა­ვი, როცა ცეკ­ვას თავი და­ვა­ნე­ბე, გული კი დამ­წყდა, მაგ­რამ დგე­ბა ეტა­პე­ბი, როცა რა­ღაც უნდა შე­იც­ვა­ლოს. რთუ­ლი იყო, მაგ­რამ სა­ინ­ტე­რე­სოც, რად­გან წინ ახა­ლი გეგ­მე­ბის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბა მე­ლო­და. სი­მარ­თლე რომ გი­თხრათ, "ას­სამ~ გა­მიღ­ვი­ძა ამ ახ­ლის კე­თე­ბის სურ­ვი­ლი.

_ "ას­სას~ მო­წო­ნე­ბას­თან ერ­თად, ვი­ღა­ცებ­მა გა­აკ­რი­ტი­კეს, ისე­ვე რო­გორც, ცოტა ხნის წინ, ილი­კო სუ­ხიშ­ვი­ლის მიერ წარ­მოდ­გე­ნი­ლი პრო­ექ­ტი "ცეკ­ვა ქარ­თუ­ლი~.

- ილი­კო ნი­ჭი­ე­რი ადა­მი­ა­ნია, მას უდი­დე­სი პო­ტენ­ცი­ა­ლი აქვს. არაჩ­ვე­უ­ლებ­რი­ვი ხედ­ვა და მიდ­გო­მე­ბი აქვს. ზუს­ტად ხვდე­ბა ამა თუ იმ ადა­მი­ა­ნის პო­ტენ­ცი­ალს, რა შე­იძ­ლე­ბა მის­გან აი­ღოს, გა­მო­ი­ძერ­წოს. ერთ-ერთი სა­უ­კე­თე­სო ქო­რე­ოგ­რა­ფია, მას­თან მუ­შა­ო­ბა სი­ა­მოვ­ნე­ბაა. ლა­მის უსი­ტყვოდ მეს­მო­და მისი. არც სჭირ­დე­ბო­და, აეხ­სნა, რა უნ­დო­და. უფ­რო­სი ილი­კო სუ­ხიშ­ვი­ლი და ნინო რა­მიშ­ვი­ლიც ნო­ვა­ტო­რე­ბი იყ­ვნენ, როცა ცეკ­ვებს დგამ­დნენ და მა­ში­ნაც იყო წი­ნა­აღ­მდგე­გო­ბე­ბი. ამას ნინო სუ­ხიშ­ვი­ლიც აღ­ნიშ­ნავს ხოლ­მე. რა თქმა უნდა, მო­დერ­ნიზმსაც ახ­ლავს ყო­ველ­თვის კრი­ტი­კა.კრი­ტი­კა აუ­ცი­ლე­ბე­ლია, მაგ­რამ სწო­რი და ჯან­სა­ღი. ამა­ზე უნდა გა­ი­ზარ­დო, მიხ­ვდე, რა არის მარ­თა­ლი და არა არა. იქ ისე­თი ახა­ლი არა­ფე­რი იყო, სინ­თე­ზია ყვე­ლაფ­რის, სხვა მუ­სი­კა­ზე გა­კე­თე­ბუ­ი­ლი, ოდ­ნავ ტაქ­ტშეც­ვლი­ლი, რაც ჩემ­თვის მი­უ­ღე­ბე­ლი არ იყო.

- ლა­პა­რა­კო­ბენ იმა­ზეც, რომ ამით ძვე­ლი და ტრა­დი­ცი­უ­ლი და­ი­კარ­გე­ბა...

- ვინ შე­ი­ნა­ხავს ილი­კო და ნინო სუ­ხიშ­ვი­ლებ­ზე უკეთ ამ ხე­ლოვ­ნე­ბას და ტრა­დი­ცი­ებს? ადა­მი­ა­ნებს არ­ჩე­ვა­ნის სა­შუ­ა­ლე­ბა უნდა ჰქონ­დეს, კლუბ­შიც იცეკ­ვოს და ღია ცის­ქვეშ. ბევ­რი ახა­ლი უნდა კეთ­დე­ბო­დეს და მერე დრო აჩ­ვე­ნებს, რა არის კარ­გი და დროს რამ ვერ გა­უძ­ლო. ქარ­თულ ცეკ­ვას აუ­ცი­ლებ­ლად აქვს მო­მა­ვა­ლი, ამას ემ­სა­ხუ­რე­ბი­ან სუ­ხიშ­ვი­ლე­ბი. ხში­რად მე­უბ­ნე­ბი­ან, სუ­ხიშ­ვი­ლებს იცავ იმი­ტომ, რომ იქი­დან მო­დი­ხა­რო. დიახ, იქი­დან მოვდვარ და ამა­ყი ვარ ამით. მომ­წონს ეს და მარ­ტო მე არ მომ­წონს, ამ მო­წო­ნე­ბას ვხე­დავ სხვის თვა­ლებ­შიც, მსოფ­ლი­ოს ხალ­ხთა თვა­ლებ­ში. სა­ოც­რე­ბა ხდე­ბო­და კონ­ცერ­ტებ­ზე და ყო­ველ­თვის ამით ვა­მოწ­მებ­დი, ვა­მოწ­მებ. რო­დე­საც მა­ყუ­რე­ბე­ლი სცე­ნა­ზე 10-15-ჯერ ადის, კონ­ცერ­ტის შემ­დეგ რომ გა­მო­დი­ხარ, ხე­ლით გსინ­ჯა­ვენ, ცო­ცხა­ლი ხარ თუ არა. არ შე­იძ­ლე­ბა ეს არ და­ფას­დეს. სა­ში­ნე­ლე­ბაა და­უ­ნა­ხა­ვო­ბა, უმა­დუ­რო­ბა. ილი­კო ნო­ვა­ტო­რია და სა­ზო­გა­დო­ე­ბამ ხელი უნდა შე­უ­წყოს. გა­აკ­რი­ტი­კე, მაგ­რამ არა ღვარ­ძლით. თუ რამე არ მოგ­წონს, მშვი­დად უთხა­რი. ის პრო­ექ­ტი არ იმ­სა­ხუ­რებს იმას, რაც თავს და­ა­ტე­ხეს, მას ჰყავს თა­ვის მა­ყუ­რე­ბე­ლი, რო­მელ­საც პა­ტი­ვი უნდა სცენ.

დღის ვიდეო
00:00 / 00:00
ენტონი ფაუჩი მიმართვას ავრცელებს - "აიცერი, თუ არ ხარ აცრილი და მიიღე "ბუსტერ" დოზა, თუ უკვე აცრილი ხარ"
ავტორი:

"ასსა" რომ იტალიაში წარვადგინეთ, დარბაზი ვერ წყნარდებოდა..." - "სუხიშვილების" მოცეკვავის მოგონებები ქართული ცეკვის ლეგენდებზე

"ასსა" რომ იტალიაში წარვადგინეთ, დარბაზი ვერ წყნარდებოდა..." - "სუხიშვილების" მოცეკვავის მოგონებები ქართული ცეკვის ლეგენდებზე

ცეკვა მისი საქმიანობაა და ცხოვრების თანამგზავრიც. წლები გაატარა "სუხიშვილების" ანსამბლში. 15 წლის წინ სტილიზებული ფოლკლორის თეატრი "ნაბადი" დააფუძნა, და მისი სამხატვრო ხელმძღვანელია. ისევ ცეკვას ემსახურება და გამოცდილებას ახალ თაობებს უზიარებს. როგორ მოხვდა "სუხიშვილებში", რა ურთიერთობა ჰქონდა ქართული ცეკვის ლეგენდებთან, როგორ იცეკვა ნინო რამიშვილის შემდეგ პირველად "ილოური" და რა იყო მისთვის რევოლუციური პროექტი "ასსა" - მოცეკვავე ნინო ტურაბელიძე AMBEBI.GE-სთან ინტერვიუში საინტერესო ეპიზოდებს იხსენებს...

"სუხიშვილების სტუდიას რომ ვამთავრებდი, ილიკო (უფროსი) სუხიშვილი შემოწმებაზე მოვიდა, რეპეტიციას დაესწრო და მოვეწონე. იმ პერიოდში ვცეკვავდი "ჯეირანს", "მწყემსურს", ბევრი სოლო ნომერი მქონდა. მითხრა, სტუდიას, რომ დაამთავრებ, ჩვენთან, ანსამბლში უნდა მოხვდეო (სადღაც, 1983 წელი იყო). სტუდია 1985 წელს დავამთავრე და ანსამბლისთვის რამდენიმე გოგო თავად ნინო რამიშვილმა შეგვარჩია. ახლა გასტროლებზე მივდივართ და რომ ჩამოვალთ, აუცილებლად მოხვალ ჩვენთანო.

იმ პერიოდში სკოლაც დავამთავრე, ინსტიტუტში ჩაბარებაც მინდოდა, გამოცდებისთვის ვემზადებოდი და ასეთი რამ მოხდა - აგრარულ უნივერსიტეტს ქორეოგრაფიული ანსამბლი "გორდა" ჰქონდა, მის ხელმძღვანელს ერთი მოცეკვავე გოგონა სჭირდებოდა, ანსამბლი მოსკოვში, ფესტივალზე მიდიდოა. მოკლედ, აღმოვჩნდი იმ ფესტივალზე, სადაც სუხიშვილებიც იყვნენ. გაირკვა, რომ "გორდა" და სუხიშვილები იმ ერთ პროექტში გაერთიანდნენ. იქ მნახა ნინო რამიშვილმა და მითხრა, ჩვენთან უნდა მოსულიყავი და აქ რა გინდაო? ისე მოხდა, რომ სუხიშვილების ანსამბლს იქვე შევუერთდი და იმის მერე გავხდი მისი სრულუფლებიანი წევრი - 20 წელი კი სიამაყით ვატარე ეს სახელი!

- ქართული ცეკვის ლეგენდებთან მუშაობდით. გაიხსენეთ ისინი, როგორია თქვენი თვალით დანახული ნინო რამიშვილი და ილიკო სუხიშვილი?

- ბატონ ილიკოსთან ფაქტობრივად, მუშაობამ არ მომიწია, ანსამბლში რომ მივედი, გარდაცვლილი იყო. თუმცა, ქალბატონი ნინოს აღზრდილი ვარ, ბევრჯერ მითქვამს, რომ მისგან ბევრი რამ ვისწავლე. ჩემთვის მხოლოდ ცეკვის პედაგოგი არ იყო, მისაბაძი ადამიანი გახლდათ, ლეგენდა, რომელთანაც მქონდა შეხება. მხოლოდ ჩემთვის კი არა, ყველასთვის ასეთი იყო. ძალიან ახლო ურთიერთობა მქონდა ქალბატონ ნინოსთან. უყვარდა ჩემი ოჯახი და ჩვენთან სტუმრობაც, გვიანობამდე რჩებოდა. ერთხელაც ვუთხარი: თქვენში 2 პიროვნებაა - ერთი მკაცრი, შეუვალი ქალბატონი, მეორე - ძალიან საყვარელი, თბილი-მეთქი. ასევე უყვარდა ჩემთან საუბარი და მოგზაურობაშიც ხშირად ვისხედით ერთად და თავისი ცხოვრებიდან ბევრ რამეს მიყვებოდა. სასიამოვნო მოსაუბრე იყო. ალბათ მეც კარგი მსმენელი ვიყავი მისთვის და ამიტომ მიყვებოდა ამბებს და ხუმრობდა კიდეც. მის სიტყვას ფასი ჰქონდა.

ჩვენს ჩაცმულობას, სადაც უნდა ვყოფილიყავით, ყველგან დიდ ყურადღებას აქცევდა. დაწყებული აეროპორტიდან, უცხო ქვეყნის ქუჩებში მოძრაობის დროსაც ისეთები დავდიოდით, ახლა ოპერაში არ დადიან ასე ჩაცმულ-გამოწყობილები. უცხოელებიც სულ აღნიშნავდნენ, სუხიშვილების მოცეკვავეები სხვებისგან გამოირჩევიან, თუნდაც სიარულის მანერით, ჩაცმულობითო. თავადაც სულ მოწესრიგებული იყო. ბოლო დროს, როდესაც არ იყო კარგად და მის სანახავად სახლში მივდიოდი, სულ ფორმაში იყო.

- ნინო რამიშვილის გარდაცვალების შემდეგ, ანსამბლის ხელმძღვანელი მისი შვილი, თენგიზ სუხიშვილი გახდა. ისიც მკაცრი იყო?

- ძალიან მაკლია ბატონი თენგიზი. ჩემთვის თენგიზ სუხიშვილი კოლორიტი იყო, ნამდვილი თბილისელი, ძალიან დახვეწილი პიროვნება და ჩემი ახლო მეგობარი. როგორც ქალბატონ ნინოსთან, შემდეგ ბატონ თენგიზთან ისევე გაგრძელდა ჩემი ურთიერთობა. როდესაც უმცროსმა ილიკომ "ილოური" დადგა, ერთ-ერთი მოცეკვავე მე ვიყავი. ბატონ თენგიზს ჩემი შესრულება ძალიან მოსწონდა. არ მახსოვს, "ილოურის" ცეკვის დროს მარცხენა კულისში არ მდგარიყოს. ცეკვა რომ დამთავრდებოდა, თავს დავუკრავდი მაყურებელს, კულისებისკენ მივდიოდი და ბატონ თენგიზს ხელი ჰქონდა გამოწვდილი, რომ ხელი დამეკრა. ხან ტურჩოს, ხან ტურიკას მეძახდა. მოკლედ, არ მახსოვს, თენგიზ სუხიშვილის გარეშე "ილოური" მეცეკვოს. როდესაც ილიკო "ილოურს" დგამდა, მითხრა, რომ საპასუხისმგებლო ცეკვა იყო, რადგანაც მას ქალბატონი ნინო და ილიკო ცეკვავდენ... თან, პრემიერა ოპერაში გვქონდა. ექსპრომტად, 4-5 რეპეტიციაში დადგა. "ილოური" ყველამ მქუხარე ტაშით მიიღო...

ერთხელ კონცერტზე (ცეკვას მე, ტატა გომელაური და კიდევ 2 ბიჭი ვცეკვავდით) ტატას ვუთხარი - მოდი, პარიკები მოვიხსნათ და ქუდები ჩვეულებრივად თავზე ისე დავიხუროთო. ცეკვის ბოლოს ქუდები რომ მოვიხსენით და საკუთარი თმით წარვდგექით, ბატონი თენგიზის კი გვეშინოდა, არ გაბრაზებულიყო, მაგრამ მოეწონათ და ნომერი ასეც დატოვეს.

- ილიკო სუხიშვილმა 15 წლის წინ შექმნა პროექტი "ასსა". იმ ქალთა ოთხეულში თქვენც იყავით. როგორ მიიღეთ მაშინ ის სიახლე თავად მოცეკვავეებმა?

- სიახლეს ხელოვნებაში ყოველთვის მივესალმები. მით უმეტეს, ექსპერიმენტს. ჩვენთვისაც ახალი იყო "ასსა". არ შეიძლება ადამიანმა აკეთო ერთი და იგივე. მუშაობისას თავისით მოდიოდა ყველაფერი, შინაგანდ ჩვენი იყო და ამიტომ. ეს გამართლებული პროექტი გახლდათ. თუ სხვის მუსიკაზე კლუბში ცეკვა შეგიძლია, რატომ არ უნდა შეგეძლოს შენს მუსიკაზე ცეკვა - შენი პლასტიკა გამოიყენო?! ამიტომ, პროექტი ძალიან ნიშანდობლივი იყო. დაუვიწყარი იყო "ასსას" გრანდიოზული პრემიერაც. მთავარია, ხელოვანმა სიახლე დანერგოს და შემდეგ მაყურებელი თავად გადაწყვეტს მის ბედს. იქ, სადაც ქართულ ცეკვას, ქართულ პლასტიკას მთელი კავკასია და ამიერკავკასია ეუფლება და მერე ქართულს არქმევენ მას. თუ არ განვვითარდით, ახალი არ შეიქმნა, საინტერესოც არ იქნება. უნდა შევიგნოთ, რომ ვაკეთოთ და ვეძებოთ ახალი. ამიტომ, ვფიქრობ, "ასსა" შედგა - მაყურებელმა მიიღო და არა მარტო ქართველმა.

იტალიაში რომ წარმოვადგინეთ, ხალხი დარბაზში ვერ წყნარდებოდა. უდიდესი პასუხისმგებლობა იყო ჩვენთვისაც, ილიკო გვენდო, ფაქტობრივად, თავის სული, ჩანაფიქრი გვანდო. თან, ადამიანი პირველად დგამდა ამ ნაბიჯს და უნდა გაგვემართლებინა. მუშაობის პერიოდში ილიკო მეუბნებოდა, ჩემი მუზა ხარო... ბედნიერი ვარ, რომ ამ პროექტში მოვხვდით - მე, თეა დარჩია, პუსკა გამსახურდია, ტატა გომელაური, თიკო ალავიძემ (ზაზა ფაცულიას მეუღლე) კი უკვე მე შემცვალა, როდესაც ანსამბლიდან წამოვედი და ჩემი ახალი საქმიანობა დავიწყე. "ასსას" შემდეგ ქართული ცეკვით ბევრი ახალგაზრდა დაინტერედა. თაობა დაუბრუნდა ქართულ ცეკვებს. მანამდე, 90-იან წლებში, მშობლებს საშუალება არ ჰქონდათ, შვილები ცეკვაზე ეტარებინათ.

- ანსამბლიდან წამოსვლის შემდეგ თეატრი "ნაბადი" დააარსეთ...

- ორ საქმეს ერთად ვერ წარვუძღვებოდი და ანსამბლიდან ამიტომ წამოვედი და დავააარსე სტილიზებული ფოლკლორის თეატრი. მაქსიმალისტი ვარ, თუ რამეს ვაკეთებ, მინდა, ბოლომდე დავიხარჯო, თუ არადა არ გავაკეთებ. მოკლედ, ზენიტში ვიყავი, როცა ცეკვას თავი დავანებე, გული კი დამწყდა, მაგრამ დგება ეტაპები, როცა რაღაც უნდა შეიცვალოს. რთული იყო, მაგრამ საინტერესოც, რადგან წინ ახალი გეგმების განხორციელება მელოდა. სიმართლე რომ გითხრათ, `ასსამ~ გამიღვიძა ამ ახლის კეთების სურვილი.

_ `ასსას~ მოწონებასთან ერთად, ვიღაცებმა გააკრიტიკეს, ისევე როგორც, ცოტა ხნის წინ, ილიკო სუხიშვილის მიერ წარმოდგენილი პროექტი `ცეკვა ქართული~.

- ილიკო ნიჭიერი ადამიანია, მას უდიდესი პოტენციალი აქვს. არაჩვეულებრივი ხედვა და მიდგომები აქვს. ზუსტად ხვდება ამა თუ იმ ადამიანის პოტენციალს, რა შეიძლება მისგან აიღოს, გამოიძერწოს. ერთ-ერთი საუკეთესო ქორეოგრაფია, მასთან მუშაობა სიამოვნებაა. ლამის უსიტყვოდ მესმოდა მისი. არც სჭირდებოდა, აეხსნა, რა უნდოდა. უფროსი ილიკო სუხიშვილი და ნინო რამიშვილიც ნოვატორები იყვნენ, როცა ცეკვებს დგამდნენ და მაშინაც იყო წინააღმდგეგობები. ამას ნინო სუხიშვილიც აღნიშნავს ხოლმე. რა თქმა უნდა, მოდერნიზმსაც ახლავს ყოველთვის კრიტიკა.კრიტიკა აუცილებელია, მაგრამ სწორი და ჯანსაღი. ამაზე უნდა გაიზარდო, მიხვდე, რა არის მართალი და არა არა. იქ ისეთი ახალი არაფერი იყო, სინთეზია ყველაფრის, სხვა მუსიკაზე გაკეთებუილი, ოდნავ ტაქტშეცვლილი, რაც ჩემთვის მიუღებელი არ იყო.

- ლაპარაკობენ იმაზეც, რომ ამით ძველი და ტრადიციული დაიკარგება...

- ვინ შეინახავს ილიკო და ნინო სუხიშვილებზე უკეთ ამ ხელოვნებას და ტრადიციებს? ადამიანებს არჩევანის საშუალება უნდა ჰქონდეს, კლუბშიც იცეკვოს და ღია ცისქვეშ. ბევრი ახალი უნდა კეთდებოდეს და მერე დრო აჩვენებს, რა არის კარგი და დროს რამ ვერ გაუძლო. ქართულ ცეკვას აუცილებლად აქვს მომავალი, ამას ემსახურებიან სუხიშვილები. ხშირად მეუბნებიან, სუხიშვილებს იცავ იმიტომ, რომ იქიდან მოდიხარო. დიახ, იქიდან მოვდვარ და ამაყი ვარ ამით. მომწონს ეს და მარტო მე არ მომწონს, ამ მოწონებას ვხედავ სხვის თვალებშიც, მსოფლიოს ხალხთა თვალებში. საოცრება ხდებოდა კონცერტებზე და ყოველთვის ამით ვამოწმებდი, ვამოწმებ. როდესაც მაყურებელი სცენაზე 10-15-ჯერ ადის, კონცერტის შემდეგ რომ გამოდიხარ, ხელით გსინჯავენ, ცოცხალი ხარ თუ არა. არ შეიძლება ეს არ დაფასდეს. საშინელებაა დაუნახავობა, უმადურობა. ილიკო ნოვატორია და საზოგადოებამ ხელი უნდა შეუწყოს. გააკრიტიკე, მაგრამ არა ღვარძლით. თუ რამე არ მოგწონს, მშვიდად უთხარი. ის პროექტი არ იმსახურებს იმას, რაც თავს დაატეხეს, მას ჰყავს თავის მაყურებელი, რომელსაც პატივი უნდა სცენ.

"ბავშვის დედა კართან მუხლებზე მდგომი დამხვდა, სიტყვებს თავს ვერ უყრიდა" - სცენიდან ომში და ომიდან სამაშველო სამსახურში წასული ბიჭის ამბავი

"ბავშვის ოპერაცია 300 000 ევრო ჯდება და სანამ თანხას არ გადავურიცხავთ, არაფერს უკეთებენ" - პატარა ანიტას დახმარება სჭირდება

"ვაჟა გაფრინდაშვილი მონაწილეობდა 2008 წლის აგვისტოს მოვლენებში, როგორც ექიმი" - ე.წ.სამხრეთ ოსეთის დე ფაქტო КГБ